လူငယ္ (၂) မ်ိဳး...



လူငယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္ပါလ်က္ အဘယ္ေၾကာင့္ႏွစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာဆိုရသနည္းဟု အျပစ္မတင္ေစလိုပါ။ ကၽြန္ေတာ္ လူငယ္ မ်ားကို ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားသာ ျမင္မိပါသည္။

ပထမတစ္မ်ိဳးမွာ ကိုယ့္ဒူးကိုယ္ခၽြန္၊ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးတတ္သည့္ လူရည္ခၽြန္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယတစ္မ်ိဳးမွာ သူတစ္ပါးကို အားကိုးခ်င္ေသာ လူညံ့တုံးမ်ားျဖစ္သည္။

လူရည္ခၽြန္တို႔သည္ အနာဂတ္အေပ်ာက္မခံသူေတြျဖစ္သည္။ ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးမားၾကသည္။ တစ္ေန႔တစ္ေန႔ မည္သို႔ အခ်ိန္မ်ားကို သုံးရမည္ကို ပိုင္းျဖတ္ထားၿပီးျဖစ္သည္။ အနားယူခ်ိန္မရွိသေလာက္ ႀကိဳးစားကာ ရွာမွီးတတ္ၾကသည္။ ဤေနရာတြင္ ရွာမွီးျခင္းသေဘာကို ပညာရွာမွီးျခင္းႏွင့္ ဥစၥာရွာမွီးျခင္း ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားႏိုင္သည္။

ငယ္စဥ္အခါ ပညာရွာျခင္းသည္ အနာဂတ္ကိုရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိသူေတြနည္းလာသည္။ အခ်ိန္ကို အက်ိဳးရွိစြာ သုံးေသာ လူငယ္ေတြလည္း ရွားပါလားသည္။ ဤစကားကို အေၾကာင္းမဲ့ဆိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ မနက္တိုင္းအလုပ္သို႔ လာလၽွင္ မဟာဗႏၶဳလပန္းၿခံေဘးက ျဖတ္သန္းလာရပါသည္။ ပန္းၿခံထဲတြင္ နံနက္ေစာေစာ ရင္ေငြ႕ခိုလႈံမႈျဖင့္ ေန႔တစ္ေန႔ကို စတင္ေနၾကေသာ လူငယ္အတြဲေပါင္းမ်ားစြာ ကို မေတြ႕ခ်င္မွ အဆုံးျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ အိပ္ယာကေစာေစာထ၊ အလုပ္မဝင္မီ ကြန္ပ်ဴတာသင္တန္း၊ အဂၤလိပ္စာသင္တန္း၊ တ႐ုတ္ စာသင္တန္းသို႔ အေျပးအလႊား တက္ေနသူေတြလည္း ရွိေကာင္းရွိႏိုင္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္က အခ်ိန္ကို အက်ိဳးရွိစြာ သုံးေနသူေတြထက္၊ အက်ိဳးမဲ့စြာ ျဖဳန္းေနသူမ်ားအတြက္ လူငယ္တို႔၏ တန္ဖိုးရွိေသာ အခ်ိန္မ်ားကို ႏွေျမာတသစြာ ေျပာေနျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္ေသာ လူငယ္ႏွစ္မ်ိဳးဆို သည္မွာ အခ်ိန္ကို အက်ိဳးရွိစြာ သုံးေနသူမ်ားႏွင့္ အက်ိဳးမဲ့စြာ ျဖဳန္းေနသူမ်ားကို ဆိုလိုပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္သည္ နံနက္တိုင္း ႐ုံးသို႔ ၉ နာရီေရာက္ပါသည္။ က်န္သည့္ လူငယ္ဝန္ထမ္းမ်ားကာ ၉ နာရီခြဲ၊ ၁၀ နာရီ၊ ၁၁ နာရီ၊ ၁၂ နာရီအသီးသီးမွေရာက္လာၾကပါသည္။ ေစာေစာလာသူေတြကလည္း သူ႕အေၾကာင္းႏွင့္သူ၊ ေနာက္က်လာသူေတြကလည္း သူ႕အေၾကာင္းႏွင့္သူ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပ စ ရာေတြႏွင့္ျဖစ္သည္။

႐ုံးသို႔ေစာလာသူေတြကလည္း ကြန္ပ်ဴတာကိုဖြင့္ Facebook ႏွင့္ အလုပ္႐ႈပ္ေနၾကသည္။ သူတို႔႐ုံးအလုပ္ကို လုပ္ရန္ အားမထုတ္ႏိုင္ေသး။ Facebook တြင္နစ္ေျမာရင္းက ထမင္းစားခ်ိန္ေရာက္လၽွင္ ႐ုံးဆင္းလိုက္ၾက သည္။ အေရးေပါင္း မ်ားစြာႏွင့္ အလုပ္႐ႈပ္ေနသူေတြကလည္း ႐ုံးေရာက္ခ်ိန္ ၁၁ နာရီ၊ အိတ္ထားၿပီး ထမင္းစား၊ ႐ုံးျပန္တက္ တစ္နာရီ၊ ကြန္ပ်ဴတာဖြင့္ Facebook ႏွင့္ၾကဴခ်ိန္က ေနာက္ထပ္ ၂ နာရီ၊ ေနာက္ ထပ္ ေဝေလေလ တစ္နာရီေလာက္လုပ္ၿပီး ႐ုံးဆင္း သြားၾကသည္။ ဤသည္မွာ နိစၥဓူဝအလုပ္သာျဖစ္ သည္။ လကုန္လၽွင္ လစာေလးကိုထုတ္ယူလိုက္႐ုံသာျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းခြင္ အတြက္၊ ဘဝအတြက္၊ အလုပ္အတြက္၊ အသိပညာအတြက္၊ အနာဂတ္အတြက္ ဘာတစ္ခုမၽွ ေမၽွာ္မွန္းထားခ်က္လည္းမရွိ။ တာဝန္လည္းမသိ၊ သစၥာလည္းရွိစရာမလိုဟု သေဘာထားသူေတြက ယေန႔လုပ္ငန္းခြင္တြင္ မ်ားျပား လာျခင္းမွာ အနာဂတ္ တြင္ ဆုံး႐ႈံးျခင္းသာျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ အပတ္တကုတ္ ကိုယ့္အတြက္၊ တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ိဳးအတြက္၊ ႏိုင္ငံအတြက္၊ မိသားစုအတြက္ အသက္႐ႉခ်ိန္မရ ေလာက္ေအာင္ အားထုတ္ႀကိဳးပမ္းသူေတြလည္း ရွိႏိုင္ပါသည္။ လုပ္သူေတြ က ေသေလာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းေနရခ်ိန္တြင္ မလုပ္ဘဲေနလၽွင္လည္းရႏိုင္သည့္ အသိုင္းအဝိုင္းဝန္းက်င္ ၌ ေရသာခို အေခ်ာင္လိုက္ကာ ေနခ်င္သလိုေနခြင့္ရေနျခင္းမွာ မညီမၽွေသာအခြင့္အေရးကို သုံးစားေနၾကျခင္းသာျဖစ္သည္။ သုံးစားခြင့္ရေနေသာ အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ မရေသာအဖြဲ႕အစည္း မ်ားတြင္ ရွင္သန္ခြင့္ရေနေသာ လူငယ္မ်ားဟူ၍လည္း ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားကြဲသြားျပန္သည္။

တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္လည္း ပညာေရးစနစ္ေဖာက္လြဲေဖာက္ျပန္ႏိုင္မႈမ်ားေၾကာင့္ ယူတတ္သူႏွင့္ မယူတတ္သူဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးကြဲသြားျပန္သည္။ ျမန္မာပညာေရးစနစ္က Creative Thinking ကိုပစ္ပယ္ ထားၿပီး၊ အသင့္ခြံ႕ေႂကြး ဝါေႂကြး သည္ေလာက္ကိုသာ စားတတ္ေသာပညာေရး ျဖစ္ေနသျဖင့္ ဝါးေႂကြးမည့္သူကိုရွာေဖြရင္းက ပညာေရးတြင္ အနာဂတ္ ေပ်ာက္ေနၾကရသည္။ ဘြဲ႕ရအလုပ္လက္မဲ့ဆို သည့္ စကားကို ဂုဏ္ယူရင္းက မတန္မရာမ်ားကို လုပ္ကိုင္ေနၾကရသည္။ ယင္းမွာ လမ္းေၾကာင္းေပ်ာက္ ပညာေရး စနစ္ေၾကာင့္ဟု တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း အျပစ္ျမင္ရန္လည္းမျဖစ္။ လမ္းေၾကာင္း မေဖာက္ႏိုင္ေသာ၊ ေဖာက္ႏိုင္စြမ္းမရွိေသာ၊ မေဖာက္ခ်င္ေသာသူမ်ားေၾကာင့္ ေပ်ာက္ေနရျခင္း လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ လမ္းေၾကာင္းေပ်ာက္သူမ်ားကိုလည္း လူငယ္တစ္မ်ိဳး အေနျဖင့္ ေတြ႕ျမင္ရ မည္ျဖစ္သည္။

လမ္းေၾကာင္းေပ်ာက္တြင္၊ ေပ်ာက္ေသာလမ္းကို စမ္းတဝါးဝါး အညံ့ခံၿပီး မေလၽွာက္သူေတြလည္းရွိသည္။ သူတို႔သည္ ေဖာက္ ျပန္ေသာ ပညာေရးစနစ္တြင္ ဒူးေထာက္အညံ့ခံသူေတြ မဟုတ္။ ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ေဖာက္ ေလၽွာက္ခဲ့သူေတြလည္း မ်ားစြာရွိ သည္။ ဝါးခြံ႕ေသာ ပညာေရးကို အထင္မႀကီး၊ အံဖတ္ေစာ္နံေနသည့္ ပညာေရးက ေဝးေဝးေရွာင္ေျပးၾကသည္။ အဂၤလိပ္စာ မတတ္ေသာ ဆရာမ်ား၏ အဂၤလိပ္စာသင္ၾကားေရးတြင္ အညံ့မခံ။ ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္ႏွင့္ တတ္ေအာင္ႀကိဳးကုတ္အားထုတ္ ၾကသည္။ ပညာေရးေလာကတြင္လည္း ဒူးေထာက္အ႐ႈံးေပး အညံ့ခံသူမ်ားႏွင့္ ၊ အ႐ႈံးမေပး ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ေဖာက္သူႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါသည္။ ထိုလူငယ္ႏွစ္မ်ိဳးတြင္ ေဖာက္ထြက္ႏိုင္သူေတြ က ေရွ႕တန္းေရာက္ခဲ့ၾကသည္မွာ အထင္အရွားျဖစ္သည္။

လူငယ္မ်ားကို အနာဂတ္ဟု ေျမႇာက္ပင့္ခိုင္းရေသာ ေခတ္ကုန္သြားၿပီျဖစ္သည္။ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္က လမ္းစဥ္၊ ေတဇ၊ ေရွ႕ေဆာင္လူငယ္မ်ားဟု အသင္းအဖြဲ႕ျဖင့္ လူငယ္ေတြကို ခြဲျခားသည္။ ေခတ္သစ္တြင္ ႀကံ႕ခိုင္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလူငယ္ဆိုၿပီး ျဖစ္လိုက္ ေသးသည္။ ေနာက္ပိုင္း ပါတီေတြေထာင္ခြင့္ရေသာအခါ ပါတီလူငယ္ေတြ ျဖစ္လာျပန္သည္။ ဤၾကားထဲတြင္ တရားဝင္ ဖြဲ႕စည္းခြင့္မရေသးသည့္ သမဂၢလူငယ္ဆို သည္မ်ားႏွင့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကို မွီခိုၿပီး ႏိုင္ငံေရးလုပ္သေယာင္ လူငယ္မ်ား ေပၚလာ ျပန္သည္။

ႏိုင္ငံေရးေလာကတြင္လည္း အစိုးရကို ေထာက္ခံသည့္ လူငယ္ႏွင့္ အတိုက္အခံလူငယ္မ်ားဟူ၍ ကြဲသြားျပန္သည္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ ဘာကိုလုပ္ေဆာင္ရမွန္းမသိဘဲ အစိုးရလုပ္သမၽွ ဟုတ္ပါ့လုပ္ေနသူမ်ားလည္း ရွိသကဲ့သို႔၊ အစိုးရဘာလုပ္လုပ္ မဟုတ္ဟုေျပာေနသူေတြလည္းရွိသည္။ အၾကမ္းဖ်င္းေျပာရလၽွင္ ႏိုင္ငံေရးအသြင္ေဆာင္ေနေသာ လူငယ္မ်ားရွိသကဲ့သို႔၊ မည္သည့္ ပါတီအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ၾသဇာမခံဘဲ၊ လြတ္လပ္စြာ လူမႈေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ ေနေသာ အျဖဴေရာင္လူငယ္မ်ားလည္းရွိသည္။ အျဖဴေရာင္ေတြက လူမႈေရးသက္သက္ ျပည္သူအတြက္ ဦးတည္ထားၾကသည္။ လူငယ္ေတြမည္မၽွ သန္႔စင္သနည္းဆိုသည္မွာ တစ္ေန႔ အျဖဴအမည္း ကြဲျပားသြားလိမ့္မည္။ အျဖဴကို အေရာင္မဆိုးေစခ်င္။ သို႔ျဖစ္ရာ ပါတီအေရာင္ဆိုးထားသူမ်ားႏွင့္ အေရာင္မဆိုးထားသည့္ အျဖဴေရာင္မ်ားဟူ၍လည္း ႏွစ္မ်ိဳးရွိႏိုင္သည္။

လူငယ္မ်ားတြင္ ေဝေလေလေတြရွိႏိုင္သလို၊ ေပေတေတမ်ားလည္းရွိႏိုင္သည္။ ဘီယာဆိုင္၊ ေလာင္းကစား ဆိုင္၊ ကာရာအိုေက၊ မာဆတ္၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ေဘာလုံးပြဲ၊ ပန္းၿခံ၊ ႐ုပ္ရွင္႐ုံမ်ားတြင္ အနာဂတ္ ေပ်ာက္ေန သူမ်ားလည္းရွိႏိုင္သည္။ သူတို႔မွာ ထြက္ေပါက္မရွိ။ မိုးလင္းသည္ႏွင့္ အေပ်ာ္အပါး၊ ေလာင္းကစား၊ ေမာ္ႂကြားမႈမ်ားထဲတြင္သာ အခ်ိန္ကုန္ေနသူေတြရွိမည္။ တစ္ေန႔ သိန္းခ်ီၿပီး ျဖဳန္းေနသည့္ လူငယ္ေတြရွိသလို၊ တစ္ေန႔ ေထာင္ဂဏန္းေလးရရန္ ေခၽြးေသြးမ်ားျဖင့္ရင္းၿပီး မိသားစုကို ရွာေဖြေကၽြးေနရေသာ အ႐ြယ္ႏွင့္မမၽွ ဘဝနာသူေတြလည္းရွိႏိုင္သည္။

လူငယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါသည္။ ဘဝနာသူမ်ားႏွင့္ ဘဝရွာသူမ်ားျဖစ္သည္။ ဘဝနာသူေတြက ဘာလုပ္ရမည္ကို သိသည္။ ပန္းတိုင္ရွိ သည္။ ဦးတည္ခ်က္ျဖင့္ ဘဝကို ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားသည္။ ပညာရွာလၽွင္ရွာ၊ ပညာမ ရွာႏိုင္ေတာ့လၽွင္ ဥစၥာရွာရမည္ကိုသိသည္။ ဘဝဆိုသည္မွာ အခ်ိန္ကိုတန္ဖိုးရွိစြာသုံးၿပီး ႐ုန္းကန္ရမည္ကို သိေသာသူမ်ားျဖစ္သည္။

ဘဝရွာသူေတြကေတာ့ အနာဂတ္ေပ်ာက္ၿပီး ရွာေဖြရင္းျဖင့္ အခ်ိန္ေတြကုန္ေနၾကရသည္။ သူတို႔တြင္ ဘာေတြေပ်ာက္ဆုံးေန သည္ကိုလည္းမသိ၊ ဘာေတြကိုရွာရမွန္းလည္းမသိ။ ေန႔တစ္ေန႔ကို တန္ဖိုးမဲ့စြာျဖင့္ အစျပဳၿပီး၊ တန္ဖိုးမဲ့စြာျဖင့္ အဆုံးသတ္ လိုက္သည္။ ထိုေန႔တစ္ေန႔တြင္ သူ႕ထံ၌ ဘာတစ္ခုမၽွမရွိ။ ဘာတစ္ခုမၽွလည္း မက်န္ခဲ့။ လိုက္ေလေဝးေလ ရွာေဖြရင္း အခ်ိန္ေတြ ကုန္ဆုံးသြားသည္။ သူဘာရွာမွန္း လည္းမသိ။ ဘာမၽွလည္းမေတြ႕။ ဘဝတြင္ ထိုသို႔ေသာ လူငယ္ေတြက မ်ားလွသည္။

Maukkha Education Magazine

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...