ေျပာင္းလဲလာသည့္ ဆရာတပည့္ဆက္ဆံေရး



ၿပီးခ့ဲသည့္ ေအာက္တုိဘာ ၁၀ ရက္ဝန္းက်င္ေလာက္က ညီတစ္ေယာက္လုိ ခင္မင္သည့္သူတစ္ေယာက္ က ကၽြန္ေတာ့္ထံ ဖုန္းဆက္၍အကူအညီတစ္ခုေတာင္းသည္။ ယခုေအာက္တုိဘာလ ေနာက္ ဆုံးပတ္ထဲတြင္ သူတို႔ႏွစ္ (၁၉၉၅ ခုႏွစ္) ဆယ္တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားစုေပါင္း၍ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္းတြင္ သင္ၾကားခဲ့ရေသာ ဆရာ၊ ဆရာမေဟာင္းမ်ားကုိ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့သည့္ ပဲြတစ္ခု က်င္းပရန္ရွိပါသည္တဲ့။ ထုိပဲြအတြက္ကၽြန္ေတာ့္ထံမွ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ ကန္ေတာ့သည့္ ကန္ေတာ့ခ်ဳိးတစ္ခုေရးေပးပါရန္ အကူအညီေတာင္းခံလာပါသည္။ ဤအေၾကာင္းႏွင့္ဆက္စပ္ၿပီး ဟုိေခတ္က ဆရာတပည့္ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ယေန႔ေခတ္ဆရာတပည့္ဆက္ဆံေရးကုိ ေတြးမိရာမွ ယခုစာစုကုိကၽြန္ေတာ္ေရးမိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူမ်ဳိးသည္ဆရာကုိ အလြန္႐ုိေသတတ္ၾက၏။ အာစရိယဂုေဏာ အနေႏၲာဟုပင္ ဆုိၾကသည္။ အနေႏၲာအနႏၲငါးပါးတြင္ သြတ္သြင္းကာ မိဘႏွင့္သာမက ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာရတနာျမတ္သုံးပါးႏွင့္ပင္ တစ္တန္းတည္း အရာသြင္းၾက၏။ ဆရာဟုဆုိလုိက္သည္ႏွင့္ပင္ မိမိသင္ဖူးသည္ျဖစ္ေစ၊ မသင္ဖူးသည္ျဖစ္ေစ စိတ္ကအလုိလုိ ကိုင္းညြတ္တတ္ၾက၏။ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွ ထြက္ခြာၿပီးေနာက္ ပုိင္းတြင္လည္း ဆရာတို႔၏ ေက်းဇူးတရားကုိ မေမ့မေလ်ာ့ရွိတတ္ၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕ အနယ္နယ္၌ အာစရိယပူေဇာ္ပဲြမ်ားကုိ ခမ္းခမ္းနားနား က်င္းပၾကျခင္းျဖစ္ေလ သည္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေခတ္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ကုိယ့္ကုိပညာသင္ေပးေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ အလြန္ပဲခ်စ္ေၾကာက္႐ုိေသရွိၾက၏။ ယခုအသက္အရြယ္ေရာက္လာသည့္တုိင္ ဆရာေဟာင္းႀကီးမ်ား ႏွင့္ လမ္းမွာ မေတာ္တဆ ပတ္ပင္းဆုံမိသည့္ အခါမ်ား၌ ႐ုိေသသမႈျဖင့္ စိတ္ကအလုိလုိႏွိမ့္ခ်ဦးညႊတ္မိ တတ္၏။ ေက်ာင္းသားဘဝတြင္ကား ဆုိဖြယ္ရာမရွိ။ ကုိယ့္ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ ခ်စ္စႏိုးျဖင့္နာမည္ အေျပာင္အျပက္မ်ားေတာ့ ေပးထားၾက၏။ ဝဝပုပုဆရာကုိ ေမာင္ကမာၻ၊ အသားမည္းမည္းဆရာကုိ ကပၸလီ၊ ခပ္ဝဝ သိပၸံသင္သည့္ဆရာကုိ သိပၸံေမာင္ဝ၊အျပစ္တစ္ခုခုေတြ႕လွ်င္ မၿပီးႏုိင္မစီးႏုိင္ ေျပာေနတတ္သည့္ ဆရာမအပ်ဳိႀကီးကုိ ေဒၚရစ္စသည့္ျဖင့္ ကြယ္ရာမွာေခၚၾကေသာ္လည္း ဆရာ၊ ဆရာမတုိ႔ကုိ မုန္းသည့္စိတ္မ်ဳိး၊ ၿငိဳျငင္သည့္စိတ္မ်ဳိး၊ ၿငိဳျငင္သည့္စိတ္မ်ဳိး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔စိတ္မွာ တစ္ခါမွမေပၚခဲ့ဖူးေပ။ စေန၊ တနဂၤေႏြလုိ ေက်ာင္းပိတ္ရက္မ်ဳိး၌ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားက သူတုိ႔အိမ္အလုပ္မ်ား ေခၚခုိင္းလွ်င္ပင္ မၿငိဳမျငင္သြား၍ လုပ္ကုိင္ေပးခဲ့သည္ပင္။

ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကလည္း ဘယ္တပည့္ကုိမဆုိ မုန္းတီးသည့္စိတ္၊ အၿငိဳးအေတးထားသည့္ စိတ္ျဖင့္ ႐ုိက္သည္ဟုဘယ္တုန္းကမွ မရွိခဲ့။ သင္ခန္းစာတစ္ခုကုိ နားမလည္လုိ႔ ေက်ာင္းမွာပဲေမး၊ေမး၊ အိမ္ကိုပဲ လုိက္ေမးေမးစိတ္ရွည္လက္ရွည္ရွင္းျပသည္။ယုတ္စြအဆုံး ကုိယ္စာသြားေမးသည့္အခ်ိန္မွာ ထမင္းစား လ်က္ႏွင့္ ႀကံဳလွ်င္ပင္စားလက္စပန္းကန္ကို တန္းလန္းထားခဲ့ၿပီး လက္ေဆးလက္သုတ္ကာ ခ်က္ခ်င္း ထ၍ ရွင္းျပတတ္ၾကေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေခတ္ ေက်ာင္းသားေဟာင္းမ်ားသည္ ဆရာ၊ဆရာမေဟာင္းႀကီးမ်ားကုိ ႏွစ္စဥ္ပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ၾကျခင္းျဖစ္ေလသည္။ အခ်ဳိ႕ၿမိဳ႕နယ္မ်ားဆုိလွ်င္ ေငြရတု ဆရာကန္ေတာ့ပဲြသုိ႔ပင္ ေရာက္ခဲ့ၾကၿပီျဖစ္ေလသည္။

ယေန႔ေခတ္တြင္ကားပညာသည္ ေရာင္းကုန္တစ္ရပ္ျဖစ္လာသည္။ လစာနည္းပါးျခင္းကုိ အေၾကာင္း ျပဳကာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ က်ဴရွင္ဆရာတစ္ပုိင္းျဖစ္လာသည္။ သူငယ္တန္းမွ တကၠသုိလ္အထိ က်ဴရွင္မရွိေသာ အတန္းဟူ၍မရွိေတာ့ေပ။ မူလကစားဝတ္ေနေရးေျပလည္႐ုံ က်ဴရွင္ျပရာမွ ေနာက္ပုိင္း တြင္ေလာဘစိတ္တုိ႔ဦးစီးကာ က်ဴရွင္မွာေမးခြန္းေပးသင္တာေတြ၊ ကုိယ့္က်ဴရွင္မတက္ေသာ ေက်ာင္းသားကုိ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ညစ္တာေတြ လုပ္လာေတာ့သည္။ ဆရာသည္ အနေႏၲာအနႏၲငါးပါး ကုလားထုိင္ေပၚမွ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ ခုန္ဆင္းသြားျခင္းျဖစ္သည္။

သည္အထဲစစ္အစုိးရလက္ထက္ တစ္ေလွ်ာက္လုံး ဆရာေတြကုိ အာဏာရွင္စ႐ုိက္ သြတ္သြင္းေပးလုိက္ သည္။ မူလတန္းေက်ာင္းမွသည္ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးေတြအထိ ေက်ာင္းဝင္းတံခါးေပါက္ေတြ မွာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက "တာဝန္" ဟူေသာ လက္ပတ္အနီႀကီးေတြပတ္ၿပီး အခ်ိန္ျပည့္ေစာင့္ၾကပ္ေန ၾကသည္။ စာသင္ေသာဆရာက ကုိယ္ႏွင့္မဆုိင္သည့္ စစ္ေဆးေရးအလုပ္လုပ္ေနရသည္။ ပညာသင္ရန္ လာေသာ တပည့္မ်ားကုိလည္း တပည့္တုိ႔မျမင္ေတာ့။ ဆူဆူပူပူလုပ္မည့္သူမ်ား၊ မိမိတုိ႔အလုပ္ကုိ အေႏွာင့္အယွက္ေပးမည့္သူမ်ားဟု သေဘာထားကာ ေက်ာင္းခ်ိန္ဆယ္မိနစ္၊ ဆယ့္ငါးမိနစ္ေနာက္က် သည္ႏွင့္ ဘာေၾကာင့္ေနာက္က်ရသည့္ အက်ဳိးအေၾကာင္းေမးမေနေတာ့ဘဲ အျပစ္ေပးတာေတြ၊ ေက်ာင္းေခၚႀကိမ္ျဖတ္တာေတြ လုပ္ေတာ့သည္။ ဆယ္တန္းေအာင္ခ်က္ညံ့လွ်င္ မိမိတုိ႔ကုိ အေရးယူအျပစ္ေပး ခံရမည္စုိးသျဖင့္ ေက်ာင္းသားေတြကုိ ဖိအားေတြအတင္းေပးေတာ့သည္။ လပတ္စာေမးပဲြ က်တာေလာက္ႏွင့္ မိဘေခၚၿပီးသတိေပးတာမ်ဳိးေတြ လုပ္ေတာ့သည္။

"ေက်ာင္းေနေပ်ာ္၍ စာေတာ္ရမည္" ဟုဆုိင္းဘုတ္ႀကီးထူထားေသာ္လည္း ေက်ာင္းသည္ ေက်ာင္း သားမ်ားအတြက္ ေနေပ်ာ္စရာေနရာမဟုတ္ေတာ့ေခ်။ မျဖစ္မေနမုိ႔သာ ေက်ာင္းတက္ေနၾကရသည္။ ဘယ္သူမွေက်ာင္းမတက္ခ်င္ေတာ့။ေက်ာင္းေခၚႀကိမ္ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းျဖင့္သာ ထိန္းမထားလွ်င္ ေက်ာင္းမ်ား၌ တကၠသုိလ္ဝင္တန္းေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္မွ ရွိမည္မဟုတ္။ ႏွစ္တက္ေက်ာင္းသား မ်ားကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေခတ္ကလုိ အျပင္ေျဖခြင့္ေပးလွ်င္ ဘယ္သူမွ ေက်ာင္းတက္မည္မဟုတ္။ ေက်ာင္းတြင္ကစားကြင္းမရွိ။ လက္ေတြ႕လုပ္စရာ ဘာသင္ေထာက္ကူပစၥည္းမွမရွိ။ စာၾကည့္တုိက္ သည္ ဆုိင္းဘုတ္ပဲရွိၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ား အသုံးျပဳခြင့္မရ။ ေက်ာင္းသည္ပညာသင္ၾကားေပးေသာ ေနရာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ မွတ္စုေအာ္ေပးေသာေနရာျဖစ္ေနသည္။ သည္ေတာ့ကေလးေတြ ေက်ာင္းေျပး ၾကသည္။ အျပင္က်ဴရွင္မ်ားကုိအားကုိးၾကသည္။ ဆရာတပည့္ဆက္ဆံေရးသည္ လုံးဝပ်က္စီးသြားရေလသည္။

တကၠသုိလ္ေတြမွာေကာ ဘာထူးသနည္း။ တကၠသုိလ္ဆရာတစ္ေယာက္က ေျပာျပသည္။ သူတို႔တကၠသုိလ္ေတြမွာ ပထမႏွစ္၊ ဒုတိယႏွစ္ေက်ာင္းသားေတြကုိ မွတ္စုေအာ္ေပးေနသတဲ့။ ဟုိးျမစ္ႀကီး နား တကၠသုိလ္ကေန ထားဝယ္တကၠသုိလ္အထိ သင္႐ုိးေတြအတူတူပဲတဲ့။ သမုိင္းပညာရွင္ႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက "တကၠသုိလ္က ဆရာဆုိရင္ သုေတသနလုပ္ရမယ္။ ဘာသာရပ္ဆုိင္ရာ တုိးတက္မႈဟာ သူ႔အလုပ္။ ဟုိဟာဒီဟာအေၾကာင္းျပၿပီး သုေတသနမလုပ္ရင္ အလကားအေကာင္လုိ႔ သတ္မွတ္တယ္" ဟု သူ၏ငါေျပာခ်င္သမွ် ငါ့အေၾကာင္းစာအုပ္တစ္ေနရာတြင္ ေရးခဲ့ဖူးသည္။ ဆရာႀကီး၏စံျဖင့္တုိင္းတာရလွ်င္မွတ္စုေအာ္ေပးေနေသာ ဆရာမ်ားကုိအဆင့္သတ္မွတ္ေပးဖုိ႔ပင္ ခက္လိမ့္မည္ထင္၏။

ၿပီးခဲ့သည့္တကၠသုိလ္စာေမးပဲြမ်ား မစစ္မီက ရတနာပုံဆုိက္ဘာစီးတီးမွ ေက်ာင္းသား ၁၇၈ ေယာက္ကုိ ေက်ာင္းတက္ရာခုိင္ႏႈန္းမျပည့္မီ၍ဟုဆုိကာ စာေမးပဲြေျဖဆုိခြင့္တစ္ႏွစ္ရပ္ဆုိင္းလုိက္သည့္အျပင္ ယခုႏွစ္ကုိလည္း အက်သတ္မွတ္လုိက္ေၾကာင္း သတင္းတစ္ပုဒ္ဖတ္လုိက္ရသည္။ သည္သတင္းကုိ ဖတ္ရေတာ့ အျပစ္ေပးခံရသည့္ ကေလးမ်ားအတြက္လည္း စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိသလုိ အာဏာရွင္ စ႐ုိက္ေတြေခါက္႐ုိးက်ဳိးေနသူတုိ႔၏ လုပ္ပုိင္ခြင့္ကုိအလြန္အကၽြံ အသုံးခ်မႈမ်ားအတြက္လည္း စိတ္ပ်က္ မိသည္။ တကယ္ဆုိဒါေလာက္အမ်ားႀကီး ေက်ာင္းေျပးေနၾကသည္ဆုိကတည္းက ကုိယ့္ဘက္က ဘာအားနည္းခ်က္၊ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ရွိသလဲ ျပန္စဥ္းစားသင့္သည္။ ဆရာေတြအရည္အေသြး ျပည့္မီရဲ႕လား။ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းေတြ ျပည့္စုံရဲ႕လား။ ေက်ာင္းသည္ေက်ာင္းႏွင့္မတူဘဲ "ေထာင္" လုိျဖစ္ ေနသလား။ အကယ္၍ ကုိယ့္ဘက္ကအားလုံးျပည့္စုံေနသည္ဆုိလွ်င္ေတာင္ယခုအျပစ္ေပးအေရးယူ မႈသည္ဌာနဆုိင္ရာအရာရွိတစ္ေယာက္က လက္ေအာက္ဝန္ထမ္းတစ္ေယာက္ကုိအေရးယူတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ကုိယ့္တပည့္သားသမီးမ်ား ျဖစ္ေနသည္ကုိ သတိျပဳသင့္သည္။ ဆရာကတပည့္၏ ဘဝ တစ္ခုလုံးက်ဳိးေၾကသြားရေအာင္ ျပစ္မႈႏွင့္မမွ်တစြာအေရးယူလုိက္ျခင္းျဖင့္ သည္ကေလးေတြလိမၼာ သြားလိမ့္မည္ဟု ယုံၾကည္ပါသလားေမးခ်င္ပါသည္။

ထုိကေလးမ်ား၏ ရင္ထဲတြင္ဆရာမ်ားအေပၚ အမုန္းဆူးအႀကီးႀကီးေတြေပါက္သြားႏုိင္ပါသည္။ အဂၤလိပ္စာေပပညာရွင္ႀကီး ဂၽြန္ရပ္စကင္းက "ႀကီးျမတ္တဲ့ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးဟာ သစ္ၾကားသီးေျခာက္လုံး ေလာက္ခုိးမိတာနဲ႔ ကေလးေတြကုိ ေထာင္ထဲမပုိ႔ဘူး" ဟုေျပာဖူးပါသည္။ သည္ကေလးမ်ားသည္ တစ္ေန႔ႏုိင္ငံ၏ အနာဂတ္အတြက္ အဖုိးတန္သူ လူ႔အရင္းအျမစ္ေတြ ျဖစ္လာႏုိင္သည့္သူေတြျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာင္းတက္ရာႏႈန္း မျပည့္မီသည့္အတြက္ ဤမွ်ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အျပစ္ေပးျခင္းသည္ ကေလးမ်ား၏ အနာဂတ္ကုိသာမက ႏုိင္ငံ၏အနာဂတ္ကုိပါ လ်စ္လ်ဴ႐ႈရာက်လြန္းပါသည္။ သည္လုိႏွင့္ တကၠသုိလ္မ်ားတြင္လည္း ဆရာတပည့္ဆက္ဆံေရးသည္ တျဖည္းျဖည္းပ်က္စီးသြားရေလသည္။

ေနာင္ဆယ္ႏွစ္၊ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ၾကာသည့္အခါ ၿမိဳ႕တုိင္း၊ ၿမိဳ႕တုိင္းမွာ၊ တကၠသုိလ္ေတြမွာ ယခုျမင္ေတြ႕ ေနရသည့္ ေက်ာင္းသားေဟာင္းႀကီးမ်ားက သူတုိ႔၏ဆရာေဟာင္းႀကီးမ်ားကုိ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾကသည့္ ျမန္မာ့ဓေလ့ အာစရိယယူေဇာ္ပဲြေတြရွိမွ ရွိႏုိင္ပါဦးမလားဟု ကၽြန္ေတာ္ေတြးကာစိတ္မေကာင္း ျဖစ္မိပါ သည္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆရာဟူသည္ တပည့္မ်ားရွိေန၍သာ အနေႏၲာ၊ အနႏၲငါးပါးကုလားထုိင္တြင္ ထုိင္ခြင့္ရေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသုဝဏ္၊ သိပၸံေမာင္ဝ၊ တကၠသုိလ္ေမာင္သန္႔စင္ စေသာပညာရွင္မ်ား ေမြးထုတ္ေပးခဲ့သည့္ ဆရာႀကီးဦးေဖေမာင္တင္လုိ၊ လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီးကဲ့သုိ႔ပညာရွင္ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္သည့္ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးလုိသမုိင္းမွာ ေနရာတစ္ခုအခုိင္အမာယူႏုိင္သည့္ ဆရာေကာင္းဆရာျမတ္မ်ား အျဖစ္ တပည့္ေကာင္းမ်ား ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္သည့္ မႏုႆဥယ်ာဥ္မွဴးမ်ား ျဖစ္ႏုိင္ၾကပါေစဟု ဆႏၵျပဳလိုက္ရပါသတည္း။ ။

7Day Daily
No.180, October 21, 2013

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...