နာမက်န္း ျဖစ္ေနသည့္ ျမစ္

ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ ေရျပင္ေပၚတြင္ တရိပ္ရိပ္ျမန္ဆန္စြာ ခုတ္ေမာင္းေနေသာ အျမန္ေမာ္ေတာ္ ေရယာဥ္သည္ ႐ုတ္တရက္ ရပ္တန္႔သြားသည္။ ခရီးသည္မ်ား၏ မ်က္ႏွာမ်ားက ေမာ္ေတာ္ ရပ္သြားသည္ႏွင့္ ညႇဳိးက်သြား သည္။

“ခ်င္းတြင္းျမစ္ထဲမွာ အရင္ကလို ခရီးသြားရတာ မေကာင္းေတာ့ဘူး” ဟု ခရီးသည္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးေအးေမာင္က ေလပူတစ္ခ်က္ မႈတ္ထုတ္ရင္း စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ညည္းညဴလိုက္သည္။ ျမစ္ အတြင္း ေရစူးတိမ္လာၿပီး သဲေသာင္ေပၚ ေမာ္ေတာ္တင္သျဖင့္ ေရွ႕ဆက္မသြားႏိုင္ျခင္းမွာ ယခုအႀကိမ္ ဆိုလွ်င္ သုံးႀကိမ္ရွိၿပီဟု ဦးေအးေမာင္က ညည္းတြားသည္။



ယခင္က စာေပကဗ်ာမ်ားတြင္ ေရတသြင္သြင္ စီးဆင္းေသာ ခ်င္းတြင္းျမစ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေရးသားဖြဲ႔ဆိုမႈ မ်ား ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါ ခ်င္းတြင္းျမစ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အမ်ားဆုံး ေတြ႔ရွိရသည္က “ခ်င္းတြင္းျမစ္ေရ တိမ္လာသည္”၊ “ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးေနၿပီ” ဆိုေသာ အႏုတ္ လကၡဏာ ေဆာင္ေသာ သတင္းမ်ားကိုသာ အဓိက ေတြ႔ရွိရသည္။ အညႇာအတာ ကင္းမဲ့ေသာ လူသားတို႔၏ မဆင္မျခင္ ဖ်က္ဆီးမႈမ်ားေၾကာင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ အေျခအေနမွာ ယခင္ကဲ့သို႔ မလွပႏိုင္ေတာ့ေခ်ၿပီ။

ခ်င္းတြင္းျမစ္႐ိုး တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ၿမဳိ႕ ၁၀ ၿမဳိ႕နီးပါး တည္ရွိၿပီး ႐ြာငယ္ ရာေပါင္းမ်ားစြာျဖင့္ လူဦးေရ ထူထပ္စြာ ေနထိုင္ၾကသည္။ ခ်င္းတြင္းကို အမွီျပဳ၍ စီးပြားရွာသူ မ်ားစြာရွိၿပီး ေရႊလုပ္ငန္း ေက်ာက္ လုပ္ငန္းႏွင့္ သဲတူးသည့္ လုပ္ငန္းကဲ့သို႔ေသာ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို ထိခိုက္ေသာ လုပ္ငန္းမ်ားစြာေၾကာင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ ပ်က္စီးခဲ့ရသည္။

ခ်င္းတြင္းျမစ္သည္ အိႏၵိယ-ျမန္မာ နယ္စပ္အနီးရွိ ပတ္ကြိဳင္ေတာင္တန္းႏွင့္ ကူးမြန္ေတာင္တန္းမ်ားမွ စတင္ျမစ္ဖ်ားခံၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံ မဏိပူရျပည္နယ္တြင္ ႏိုးထိျမစ္ဟု ေခၚဆိုကာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ဟု ေခၚသည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္ရွိ ဟူးေကာင္းခ်ဳိင့္ဝွမ္း လြင္ျပင္မွတစ္ဆင့္ တႏိုင္း၊ တၿဗဲ၊ တဝမ္၊ တ႐ြန္ျမစ္မ်ား စုေပါင္းကာ ခ်င္းတြင္းျမစ္အျဖစ္ ခႏၲီး၊ ထမံသီ၊ ဟုမၼလင္း၊ ေမာ္လိုက္၊ ေဖာင္းျပင္၊ ကေလးဝ၊ မင္းကင္းႏွင့္ မုံ႐ြာၿမဳိ႕မ်ား ကို ျဖတ္သန္းကာ ပခုကၠဴၿမဳိ႕အထက္တြင္ ဧရာဝတီျမစ္ႏွင့္ ေပါင္းဆုံသည္။ ျမစ္အရွည္မွာ ၇၅၀ မိုင္ (၁၂၀၇ ကီလိုမီတာ) ရွိၿပီး ျမစ္လက္တက္မ်ားမွာ ဥ႐ုျမစ္၊ ယုျမစ္၊ ျမစ္သာျမစ္တို႔ ျဖစ္သည္။

ယခင္ စစ္အစိုးရလက္ထက္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေပၚတြင္ ထမံသီဆည္၊ ေမာ္လိုက္ဆည္၊ ေရႊစာေရးဆည္တို႔ တည္ေဆာက္သြားမည္ဟု သတင္းထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ ထမံသီဆည္ တည္ေဆာက္မည့္ အစီအစဥ္အား သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈမ်ားသျဖင့္ ရပ္ဆိုင္းခဲ့သည္။ ယခုကာလတြင္ပင္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အလြန္ပ်က္စီးေနေသာ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေပၚတြင္ ေရေလွာင္တမံမ်ား တည္ေဆာက္ပါက ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ အနာဂတ္ မေတြးဝံ့စရာပင္။

လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာ အမွီအခို ျပဳေနရေသာ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေရမွာ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ပိုမို ေနာက္က်ိ လာသည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ဆိုၾကသည္။ ေႏြ၊ မိုး၊ ေဆာင္း သုံးရာသီပတ္လုံးတြင္ ျမစ္ေရ သည္ ေကာ္ဖီၾကမ္း၏ အေရာင္အတိုင္း ျဖစ္ေနၿပီး ယခင္က ခ်င္းတြင္းျမစ္ေရသည္ ျမစ္ၾကမ္းျပင္ မွ ေက်ာက္စရစ္ခဲေလးမ်ားကိုပင္ ျမင္ရသည္အထိ ၾကည္လင္ခဲ့ဖူးေသာ္လည္း ယခုအခါ လူတို႔၏ ေလာဘတက္ေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားေၾကာင့္ ျမစ္ေရ မၾကည္ႏိုင္ေတာ့ၿပီ။

“ခ်င္းတြင္းအထက္ ဟုမၼလင္းနဲ႔ ခႏၲီးၾကားက ေရႊေမွာ္ေတြဆီကို ၂၀၁၁ ခုႏွစ္က သြားခဲ့ဖူးတယ္။ လက္ဆြဲ ေရစုပ္စက္ကေလး တစ္လုံးနဲ႔ ေရပိုက္ဝယ္၊ လူအင္အား ေလးဦးေလာက္နဲ႔ ေရႊတူးတဲ့ အလုပ္လုပ္ႏိုင္တယ္။ ျမစ္ကမ္းပါးယံေတြကို ထိုးခြဲလိုက္ၿပီးေတာ့ ရရွိလာတဲ့ အျမတ္အစြန္းေတြက မက္ေမာစရာပဲ” ဟု ဦးေအးေမာင္က ေျပာဆိုသည္။

ေရႊတူးသူမ်ား၏ မေတာ္ေလာဘ ေရႊရွာမႈမ်ားေၾကာင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ တစ္ခုလုံးတြင္ ေျမသား အေရာင္တို႔ျဖင့္ ေနာက္က်ိေနေတာ့သည္။ ေရႊတူးလုပ္ငန္းမ်ား အေျခစိုက္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္အတြင္း ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးခဲ့ရကာ အခ်ိန္မီ တားဆီမႈ မလုပ္ပါက ျမန္မာႏိုင္ငံေျမပုံတြင္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ဆိုေသာ အမည္ေပ်ာက္ပ်က္သြားမည္မွာ ေသခ်ာလွသည္။

“ခုခ်ိန္မွာ မကာကြယ္ခဲ့ဘူးဆိုရင္ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္ေလာက္မွာ ကိုယ့္သားသမီး ေျမးျမစ္ေတြ က ျမန္မာျပည္မွာ ခ်င္းတြင္းျမစ္ႀကီး စီးဆင္းခဲ့တယ္ဆိုတာ ဟုတ္ပါသလား၊ ဘယ္ေနရာမွာ စီးဆင္းခဲ့တာလဲလို႔ ေမးလာရင္ ဘယ္လိုေျဖရမလဲ” ဟု ကေလးေဒသခံ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္အေရး လႈပ္ရွားသူတစ္ဦးက ေမးခြန္းထုတ္သည္။

ခ်င္းတြင္းျမစ္တြင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က စတင္ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ မင္းကင္းၿမဳိ႕အနီး ႀကီးမားေသာ သဲေသာင္ျပင္ ျဖစ္ထြန္းမႈသည္ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္မွ စတင္လွ်င္ ႏွစ္သုံးဆယ္အတြင္း အႀကီးမားဆုံး သဲေသာင္ထြန္းမႈ ျဖစ္ေၾကာင္း မင္းကင္း ေဒသခံမ်ားက ေျပာဆိုသည္။ ယင္းသဲေသာင္ထြန္းမႈေၾကာင့္ မင္းကင္းၿမဳိ႕တြင္ အျမန္ယာဥ္မ်ား ဆိုက္ကပ္၍ မရဘဲ ေလးမိုင္ခန္႔ ေဝးေသာ ေတာင္ယာေတာ ေက်း႐ြာတြင္ ဆိုက္ကပ္ၾကရသည္။

ခ်င္းတြင္းျမစ္ အထက္ပိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေျမၿပဳိက်ေနေသာ ျမစ္ကမ္းပါး မ်ားစြာရွိၿပီး ျမစ္ကမ္းၿပဳိမႈ သည္ ေရႊတူးေဖာ္သူမ်ား ေရႊရွာေဖြခဲ့ေသာ ေနရာမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ဆိုၾကသည္။

ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္း အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ ေက်ာက္စရစ္ပုံႀကီးမ်ား ရွိၿပီး ယင္းေက်ာက္စရစ္မ်ား သည္ ေရႊရွာရန္ ျမစ္ၾကမ္းျပင္မွ စုပ္ယူလိုက္ေသာ ေျမသားမ်ားမွ ထြက္လာေသာ ေက်ာက္စရစ္မ်ား ျဖစ္ သည္။ ျမစ္ၾကမ္းျပင္ ပ်က္စီးမႈ၊ ေရစီးေၾကာင္း ေျပာင္းလဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ေရစူးတိမ္လာျခင္း၊ ကမ္းၿပဳိျခင္း မ်ား ျဖစ္လာၿပီး ျမစ္ေရသည္ ရႊံ႕ေရႏွင့္မျခား အသြင္ေျပာင္းသြားသည္။ ျမစ္ကမ္းေဘး တစ္ေလွ်ာက္ သစ္ဝါးခုတ္ထြင္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေျမဆီလႊာ ထိန္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္သည့္ သစ္ႀကီးဝါးႀကီးမ်ား မရွိျခင္းကလည္း ကမ္းပါးကို အလြယ္တကူ ၿပဳိက်လာေစသည္။ ထိုမွ်မက ျမစ္အတြင္း အမႈိက္သ႐ိုက္ေပါင္းစုံ စြန္႔ပစ္ေနမႈမ်ားကလည္း ျမစ္ေရ တိမ္ေကာလာမႈအတြက္ အဓိကအက်ဆုံး အခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။

ခ်င္းတြင္းျမစ္တြင္း ေရတိုးခ်ိန္ မိုးရာသီကာလတြင္ မုံ႐ြာ-ခႏၲီး တိုက္႐ိုက္ ခရီးစဥ္ရွိၿပီး ေရနည္းပါးခ်ိန္တြင္မူ သေဘၤာမ်ားသည္ ဟုမၼလင္းထိသာ ေရာက္ႏိုင္ေတာ့သည္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကို အမွီျပဳ ေနထိုင္ၾကသူမ်ားသည္ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ ပ်က္စီးလာမႈကို သတိမထားမိၾက၊ ခ်င္းတြင္းမွ ငါးဖမ္းဆီးရရွိမႈ နည္းပါးလာသည္ကို သတိမမူၾက၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေရ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ေနာက္က်ိလာျခင္းကို မ်က္ကြယ္ျပဳေနၾကသည္။ နီးလြန္း၍ မႈန္ေနၾကသည္အလား။

“ခ်င္းတြင္းသူ၊ ခ်င္းတြင္းသားေတြဟာ အနီးမႈန္ေရာဂါ ျဖစ္ေနၾကပါၿပီ” ဟု ကေလးဝၿမဳိ႕ ေဒသခံတစ္ဦးက ဆိုသည္။

အျမန္သေဘၤာ ေသာင္တင္ေနသည္မွာ နာရီဝက္ခန္႔ ရွိလာၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း အျမန္ေရယာဥ္ မွာ ေသာင္ေပၚမွ တြန္းမခ်ႏိုင္ေသးသျဖင့္ မူလေနရာတြင္ပင္ ဆက္လက္ ေသာင္တင္ေနဆဲျဖစ္သည္။ မုံ႐ြာၿမဳိ႕မွ ကေလးၿမဳိ႕ဆီသို႔ ျပန္ရန္အတြက္ ေရေၾကာင္းခရီးကို ေ႐ြးခ်ယ္ခဲ့မိသည္မွာ မွားယြင္းသြားၿပီဟု ခရီးသည္ ဦးေအးေမာင္က ေရရြတ္လုိက္သည္။

The Voice Weekly

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...