ဓါတ္ပံုတစ္ပံု၏ ဖဲြ႕စည္းပံု ႏွင့္ပတ္သက္၍ သံုးသပ္ျခင္း

(Rules of photo compositions and why they work )

စကားဦး

ဓါတ္ပံုတစ္ပံု၏ ဖဲြ႕စည္းမွဳ ( Composition ) ႏွင့္ပတ္သက္၍ မွတ္စု (၅) ခု ေလာက္ကို ဘာသာျပန္ ကာ ေရးခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါ မွတ္စုမ်ား မွာ ဓါတ္ပံု တစ္ပံု၏ ဖဲြ႕စည္းပံု ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ နည္းနာ နိသယ ( Rules ) မ်ား သာ ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ Rule of Thirds မွ အစ Leading Lines မ်ားအဆံုး ဓါတ္ပံု တစ္ပံု၏ ဖဲြ႕စည္း မွဳ ဆိုင္ရာ နညး္ မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္လည္း Composition ႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆက္လည္း မဖတ္ ျဖစ္သည္ႏွင့္ Composition မွတ္စုမ်ားသည္ အပိုင္း(၅) တြင္ ရပ္သြားပါသည္။

သို႕ရာတြင္ ယခု တစ္ေလာ ေတြ႕ လိုက္ရသည့္ ေဆာင္းပါးရွင္ Jeff Meyer ၏ Rules of photo composition and why they work ေဆာင္းပါး မွာမူ ပံု တစ္ပံု အလိုက္ Composition ဆိုင္ရာ ႏွင့္ Subject မ်ား၏ အထားအသိုလ္ မ်ားကို အေသးစိတ္ ရွင္းျပ ထားသည္ ကိုေတြ႕ ရပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ပံု တစ္ပံု သည္ ေကာင္းမြန္ ေအာင္ျမင္သည့္ ပံု တစ္ပံု ျဖစ္ ရသည့္ အေၾကာင္း တစ္ပံု ျခင္း အလိုက္ ရွင္း ျပထားသည္ ကိုေတြ႕ လိုက္ရပါသည္။

ထို႕ ေၾကာင့္ Composition ဆိုင္ရာ စိတ္၀င္စားသည့္ မိတ္ေဆြ မ်ား ေလ့ လာလိုပါက ေလ့ လာ နိုင္ၾကေစရန္ အဆိုပါ ေဆာင္းပါးကို ဆီေလွ်ာ္ သကဲ့ သို႕ ျမန္မာ ဘာသာ သို႕ ျပန္ ကာ မွ်ေ၀ လိုက္ပါသည္။

နမူနာ ပံုမ်ားမွာ ေဆာင္းပါး တြင္ ေဖၚ ျပထားသည့္ ပံု မ်ားကို ျပန္ လည္ ကူးယူ ေဖၚ ျပ ထားျခင္း ျဖစ္ ပါသည္။ အခ်ိဳ႕ ပံု မ်ား ကိုမူ ျဖည့္စြက္ ရွင္းလင္း သည့္အေန နွင့္ ေဆာင္းပါး ျပင္ပ မွ ထည့္ ထားျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖၚ ျပ အပ္ပါသည္။

Rules of photo compositions and why they work.

ဓါတ္ပံု တစ္ပံုကို ရိုက္ လိုက္သည္က အေရး မၾကီးလွပါ။ မည္ကဲ့သို႕ ရိုက္ လိုက္သည္ ဆိုသည္ က အဓိက က် သည့္ေ နရာ တြင္ ရွိေနပါသည္။

အလြန္ ေကာင္းမြန္သည့္ အေၾကာင္းအရာ ( Subject ) တစ္ခု ကို အထားအသိုလ္ ဖဲြ႕ စည္း မွဳ မေကာင္းသည့္ Composition မ်ိဳး ျဖင့္ တင္ျပပါက မည္သို႕ မွ် ၾကည့္ ျခင္ စဘြယ္ မရွိဘဲ ျငီးေငြ႕ ဘြယ ္ရာ ျဖစ္သြားပါမည္။

တစ္ခ်ိန္ ထည္း မွာပင္ သာမန္ အေျခအေနေလး တစ္ခု ကိုပင္ Composition ေကာင္းမြန္စြာျဖင့္ တင္ျပ လိုက္ပါလွ်င္ သာမန္ ပံုေလး သည္ပင္ ၾကည့္ လို ဘြယ္ရာ အံ့မခန္း ပံုေကာင္း တစ္ပံု ျဖစ္လာပါသည္။

ထို႕ ေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္သည့္ ဓါတ္ပံု အခ်ိဳ႕ ကို ေကာက္ နွဳတ္ကာ အဘယ္ေၾကာင့္ အဆိုပါ ပံု မ်ား ေအာင္ျမင္သည့္ ပံု ေကာင္း မ်ား ျဖစ္ ရ သည္ကို သံုးသပ္ ေရးသား လိုက္ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

Composition Rules မ်ားကို တရားေသ လိုက္နာ ရမည္ ဟု မဆိုလိုပါ။

ပံု တိုင္း ကို Composition ဆိုင္ရာ နည္းနာ ( Rules ) မ်ား ၏ ေဘာင္အတြင္း ဇြတ္ အတင္း ဆဲြ သြင္းကာ တရားေသ လုပ္ေနရ မည္ဟု မဆိုလိုပါ။ အထားအသိုလ္ မ်ားကို အခ်ိန္ ေပးကာ ေလ့က်င့္ပါ။ အေျပာင္းအလဲ မ်ား လုပ္ၾကည့္ ပါ။ ၾကာလာ လွ်င္ အေလ့ အက်င့္ ( Second Nature ) ျဖစ္လာပါ လိမ့္ မည္။ ထို ေသာအခါ တြင္ သင္သည္ မည္သို႕ အေျပာင္းအေျပာင္း အလွယ္လွယ္ ေသာ နည္း ( Rules ) မ်ားကို မည္သို႕ သံုး လွ်င္ မည္ သို႕ ထိေရာက္ ထူးျခား လာမည္ ဆိုသည္္ကို သိလာ ပါ လိမ့္ မည္။

Composition သည္ မ်ားစြာ ရွဳပ္ေထြး မွဳ မရွိလွပါ။ ဓါတ္ပံု ဆိုင္ရာ အားလံုးေသာ Composition မ်ားသည္ Rule of Thirds ႏွင့္ ၄င္း အျပင္ ယင္းထက္ အတန္ ငယ္ ရွဳပ္ေထြးလာသည့္ Golden Mean တို႕ ႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေနသည္ ခ်ဥ္း ျဖစ္ပါသည္။

သို႕ ရာ တြင္ သင္သည္ ဓါတ္ပံု ရိုက္ရာ တြင္ Composition ဆိုင္ရာ တင္းက်ပ္ သည့္ ေဖၚနည္းကာ ( Strict Formulae ) မ်ားႏွင့္သာ ဇြတ္ အတင္းေဘာင္ ခတ္ေနမည္ ဆိုပါက သင္၏ ပံု သည္ မည္သို႕မွ် ထူးျခား စြာ ေပါက္ ထြက္ လာ သည့္ ပံု တစ္ပံု ျဖစ္မလာဘဲ ေလွၾကီးထိုး ရိုးရိုး သာမန္ ပံု မွ်သာ ျဖစ္သြား နိုင္သည္ကို လည္း သတိျပဳ ရန္ လိုပါသည္။

လက္ေတြ႕ ေလာက တြင္ ေျမာက္ မ်ားစြာေေသာ အရာ (Subject ) မ်ား ျမင္ကြင္း ( Scene ) မ်ား ရိွပါသည္။ ယင္း တို႕ ကို ရွဳျမင္ရာ တြင္ ေဘာင္ခတ္ ကာ ရွဳ ျမင္ ျခင္း မ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ စိတ္ကို လႊတ္ကာ ( Open-minded ) ျဖင့္ ရွဳ ျမင္တတ္ ရန္ လိုပါသည္။

ပံု တစ္ပံု အတြက္ ေကာင္းမြန္ အဆင္ေျပ သည့္ နည္း နာ တစ္ရပ္ သည္ အျခား ပံု တစ္ပံု အတြက္ အဆင္ေျပ ျခင္ မွ ေျပ မည္ ဆိုသည္ ကို လည္း သတိ ထားရန္ လိုပါသည္။

Composition နွင့္ ပတ္သက္ ၍ အဓိက နားလည္ ထားရမည့္ အခ်က္မွာ သင္ ရိုက္သည့္ ပံု ၏ Coposition သည္ ၾကည့္သူ မ်ားကို မည္သိို႕ ဖမ္း စား နိုင္သည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ပံု တစ္ပံု ရိုက္ရာ တြင္ မည္သို႕ Frame လုပ္သည္၊ Focal Length မည္မွ် ယူသည္ ၊ Subject ကို မည္သို႕ ထားသည္ စသည္ တို႕ အျပင္ နည္း ပညာ ပိုင္း ဆိုင္ရာ တတ္ကၽြမ္း နားလည္ မွဳ လည္း လိုအပ္ ပါသည္။

ေအာက္ပါ ပံု မ်ား ၏ ထိေရာက္ သည့္ Composition မ်ား ကို သံုးသပ္ျခင္း။

ပံု - (၁)

ရိုးရိုးေလးသာ တင္ျပပါ (Simplify the scene )



ပံု ကို အရိုးရွင္း ဆံုး ရိုက္ျခင္း သည္ အထိေရာက္ ဆံုး ျဖစ္ပါသည္။ The Simpler the shot the bigger the impact ဟု ဆိုရပါမည္။

သင္သည္ ျမင္ကြင္း တစ္ခု ကို သာမန္ ၾကည့္လိုက္လွ်င္ သင္၏ ဥေႏွာက္ သည္ စိတ္၀င္သားသည့္ အရာ ကို တန္း ကာ အဓိက ၾကည့္ လိုက္ မည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ ရာ တြင္ ကင္မရာ မွာ မူ ထို သို႕ မဟုတ္ ဘဲ အားလံုး ကို ျခံဳ ၍ ပံု ေဖၚ ပါလိမ့္ မည္။

ကင္မရာ သည့္ သူ႕ ေရွ႕ တြင္ရွိသည့္ ရွဳပ္ေထြး ေနသည္မ်ား ၊ မလွ မပ ျဖစ္ေနသည္ မ်ား၊ ရွု ျခင့္ စဘြယ္ ရွိသည္ မ်ား စသည္ ျဖင့္ အရာ အားလံုး ကို မည္သည့္ ကိုမွ် ခဲြျခား ျခင္း မရွိ ဘဲ အားလံုးကို ပံုေဖၚ ပါ လိမ့္မည္။

ထို႕ ေၾကာင့္ ရိုက္ သူက Subject ကိုေရြး ရပါမည္၊ Focal Length ကို ေရြး ရပါမည္၊ Frame မည္ သို႕ လုပ္ မည္ကို ေရြးရပါမည္။ မလုိေသာ အရာ မ်ားကို တတ္ နိုင္သမွ် မပါရ ေလေအာင္လုပ္ရပါမည္။ ဤ သို႕ လုပ္ေစကာမူ အားလံုးကို ေတာ့ ဖယ္၍မရပါ။ ထို႕ ေၾကာင့္ ထိုထိုေသာ အရာ မ်ားကို ေနာက္ခံ တြင္ ထားကာ မိမိ တင္ျပ လိုသည့္ ပံု ျပင္တစ္ပုဒ္၏ ဇာတ္ျဖည့္ ( Part of the Story ) အျဖစ္ ေနရာခ် ရန္ လိုပါသည္။

သာမန္ Composition တြင္ Silhouettes, textures and patterns စသည့္ အရာမ်ားသည္ အလြန္ အေရးပါသည့္ အရာ မ်ား ျဖစ္ပါသည္။

အထက္ပါ ပံု (၁) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္မ်ား။



(၀၁) အထက္ပံု တြင္ တတ္ နိုင္သမွ် အတြင္း သို႕ တိုး၀င္ကာ ရိုက္ျခင္း ျဖင့္ မိမိ မျပ လိုေသာ တစ္နည္း အား ျဖင့္ မလိုအပ္ ေသာ အရာ မ်ားကို ဖယ္ ထုတ္ လိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။

(၀၂) ပံု ၏အလယ္ ေလာက္တြင္ ရွိ Silhouette and Shapes မ်ားသည္ ပံု၏ Strong Subject မ်ား ျဖစ္ေနပါသည္။

(၀၃) မီးပံုး ပ်ံ၏ Radial Lines မ်ားသည္ ၾကည့္ သူကို ပံု အတြင္း သို႕ ဆဲြေခၚ သြားပါသည္။

ပံု - (၂ )

ပံုကို ေနရာ ျပည့္ နိုင္သမွ် ယူပါ ( Fill the frame )



သင့္ အေန နဲ႕ အေတာ္ၾကီးၾကီး ရွဳခင္း တစ္ခု ကို ရိုက္ေတာ့ မည္ ဆိုလွ်င္ မိမိ ျပ လိုေသာ Subject ကို မည္ မွ် အထိ ၾကီးၾကီး ယူ မည္ ၊ မည္ ကဲ့ သို႕ Frame လုပ္မည္ ဆိုသည္ ကို အေတာ္ ဆံုးျဖတ္ ရ ခက္တတ္ ပါသည္။

အမွန္အား ျဖင့္ ပံု အတြင္း မည္ သို႕ မွ် Subject ကို ပံံ့ ပိုး မွဳ မျပဳ သည့္ Empty Space မ်ား အေတာ္ မ်ားမ်ား ပါေနလွ်င္မူ ပံု ၏ ဖဲြ႕ စည္းမွဳ အမွားတစ္ရပ္ ( Compositional mistake ) ဟု ဆိုရပါမည္။ ဤ သို႕ ျဖင့္ မိမိ ျပ လိုေသာ Subject သည္ ေသး ေနျပီး ၾကည့္ သူ က မည္ သည့္ အရာ ကို ၾကည့္ ရ မည္ ကို မသိဘဲ ျဖစ္ေနတတ္ သည္။

ထို အမွား မ်ိဳး မျဖစ္ေစရန္ မိမိ ျပ လိုေသာ Subject ကို Zoom ဆဲြကာ Frame ထဲ သို႕ ျဖည့္ ပါ။ သို႕ မဟုတ္ က အနားကို လို အပ္ သေလာက္ တိုးကာ ရိုက္ပါ။

ပထမ ရွင္းျပ ထားသည့္ Zoom လုပ္ သည့္ နည္း ျဖင့္ ရိုက္ပါက ေနာက္ခံ Subject သည္ ေရွ႕ ကို တိုးလာကာ Main Subject နွင့္ ကပ္ လာ သျဖင့္ ပံု သည္ ၾကြတက္ မလာေစဘဲ Flat ျဖစ္သြား ေစတတ္ ပါသည္။ Background သည္ Subject ႏွင့္ အေတာ္ ေ၀းေနပါမူ မလို အပ္ေသာ Subjects မ်ားကို ေတာ့ ၾကည့္ သူ၏ အာရံု မွ ဖယ္ ရွားနိုင္ပါသည္။ အေကာင္းဆံုး နည္း မွာ ေရွ႕ သို႕ မိမိ လို အပ္ သေလာက္ တိုး ကာ ရိုက္ သည့္ နည္း သည္ အေကာင္း ဆံုး ျဖစ္ပါသည္။ ပို ၍ လည္း စိတ္ ၀င္စား ဘြယ္ရာ ပံု ျဖစ္လာ ေစပါသည္။

အထက္ပါ ပံု (၂ ) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္မ်ား။



(၀၁) ျပ လိုသေသာ Subject ကို Frame အတြင္း တတ္ နိုင္သမွ် ျဖည့္ ထားသည့္ အတြက္ အျခား မလိုေသာ အရာ မ်ားကို ပံု အတြင္း မွ ဖယ္ ထုတ္ လိုက္ျပီး သား ျဖစ္သြားသည္။

(၀၂ ) အျမင့္ ေနရာကို ပံု ၏ အလယ္ တြင္ မထားသည့္ အတြက္ Subject ကို ၾကည့္ သူက ပို၍ စိတ္၀င္စား လာေစရန္ ဖန္တည္း လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

(၀၃) ေတာင္တန္း ကေလး ၏ ကုန္း ထိပ္ ကေလး မ်ားသည္ “ S “ ပံု ကေလး မ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ ထို Shape ကေလး မ်ားက ၾကည့္သူ၏ အာရံုကို Frame အတြင္း သို႕ ဆဲြေခၚ သြားသည္။

ပံု - (၃ )

ပံု ၏ အလွ်ား ႏွင့္ အျမင့္ တို႕၏ အခ်ိဳး ( Aspect Ratio )



သာမန္ အားျဖင့္ ကင္မရာ ကို ေရျပင္ညီ သာ အစဥ္ ကိုင္ျပီး ရိုက္သည့္ နည္း ထဲ တြင္ နစ္ေန တတ္ သည္။ အေျခအေန ကိုလိုက္၍ ေဒါင္ လိုက္ ကိုင္ကာ Focal Length အမ်ိဳးမ်ိဳး နွင့္ စမ္း ရိုက္ၾကည့္ သင့္ပါသည္။ အေနအထားအမ်ိဳး မ်ိဳး ကိုေတြ႕ ရ ပါ လိမ့္ မည္။ ဤသို႕ ျဖင့္ မည္သည့္ အေျခအေန မ်ိဳး တြင္ မည္ သို႕ ရိုက္သင့္ သည္ကို ဆံုးျဖတ္ နိုင္ပါမည္။ ေရျပင္ ညီပံု ႏွင့္ ေဒါင္လိုက္ ပံု မ်ားကို အျဖစ္လည္း ပံုထြက္ လာသည့္ အခ်ိန္ တြင္လို အပ္ သကဲ့ သို႕ ျပန္ ၍ Crop လုပ္ နိုင္ပါသည္။

လက္ေတြ႕ ေလာကရွိ အရာ အားလံုးသည္ မိမိ ၏ ကင္မရာ Sensor ႏွင့္ အစဥ္ အံ ၀င္ခြင္က် ျဖစ္နိုင္ေျခ ရွိ နိုင္မည္ မဟုတ္ ဆိုသည္ ကို သတိျပဳ ရပါမည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ ပံု ထြက္ လာမွ ေအာက္ပါ ပံု ကဲ့ သို႕ Widescreen Effect ကို 16:9 အခ်ိဳး အျဖစ္ Crop လုပ္သင့္ပါသည္။







သို႕ မဟုတ္ဘဲ ကင္မရာသည္ Medium Format ဆိုပါလွ်င္ Square Shape အျဖစ္ Crop လုပ္ၾကည့္ သင့္ပါသည္။

ပံု ကို ေလွ်ား လိုက္ သို႕ မဟုတ္ ေဒါင္ လိုက္ မည္သို႕ Crop လုပ္ လွ်င္ ေကာင္း မည္ကို ေ၀ခဲြ မရ ပါလွ်င္ နွစ္မ်ိဳး စလံုး လုပ္ၾကည့္ပါ။ ယင္ဒေနာက္ ၾကိဳက္ရာ ကို ယူပါ။

အထက္ပါ ပံု (၃ ) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။



(၀၁) မိမိ ရိုက္သည့္ Subject သည္ အလြန္ ရွည္လွ်ား ျမင့္ မားေနလွ်င္ ပံု ထြက္ လာသည့္ အခ်ိန္ တြင္ လို သလို ျပန္ ၍ Crop လုပ္နိုင္ပါသည္။

(၀၂) သို႕ မဟုတ္ ကင္မရာ ကို ေဒါင္ လိုက္ ေထာင္ရုိက္ပါ။ တစ္ခါ တစ္ရံ တြင္ အလြန္ အဆင္ေျပ အခ်ိဳးက် သည့္ ပံု ရ တတ္ပါသည္။

(၀၃) သင္ ၏ ကင္မရာ Aspect Ratio သည္ သင္ ကူး မည့္ ဓါတ္ပံု စကၠဴ ၏ အခ်ိဳး ႏွင့္ တစ္ညီတည္း မျဖစ္ နိုင္သည္ကို လည္း သတိျပဳရန္ လိုပါမည္။

ပံု (၄ )

Main Subject ကို ပံု၏ အလယ္ တြင္ထားျခင္း မွ ေရွာင္ပါ ( Avoid the Middle )



စ ရိုက္ ခါစ လူမ်ားအေနႏွင့္ Subject ကို Frame ၏ အလယ္ တြင္ ထားကာ ရိုက္ ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ ဤသို႕ ျဖင့္ ပံု သည္ အသက္၀င္ ျခင္း မရွိ ဘဲ (Still) ျငိမ္ေန သည့္ အတြက္ ၾကည့္ သူမ်ား ျငီးေငြ႕ ဘြယ္ရာ ျဖစ္ တတ္ ပါသည္။

အထို အခ်က္ ကို ကုစား ရန္ အတြက္ အလွ်ား လိုက္ ရိုက္သည္ ျဖစ္ေစ ၊ ေဒါင္ လိုက္ ရိုက္သည္ ျဖစ္ေစ Rule of Thirds အရ Subject ကို ေနရာ ခ် ထားရပါမည္။ အလြန္ ရိုးစင္းသည့္ နည္းျဖစ္ေစကာမူ ထိေရာက္မွဳ ရွိသည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။

ထိုသို႕ ေနရာ ခ် ရန္ အဆင္မ ေျပ ပါမူ Subject ကို ပံု၏ အလယ္ မွ ဆဲြထုတ္ကာ မိမိ အေန နွင့္ အဆင္ အေျပဆံုးဟု ယူဆသည့္ ေနရာတြင္ ေနရာ ခ်နိုင္ပါသည္။ အဆိုပါေနရာ သည္ ပံု အတြင္း ရွိ အျခားေသာ အရာ မ်ား ႏွင့္ အခ်ိဳးညီ ( Balance ) ျဖစ္ေနျပီး ပံု အတြင္းရွိ အလင္း ၊ အေရာင္တို႕ ႏွင့္ လည္း Contrast ျဖစ္ေနေသာ ေနရာ ျဖစ္ရန္လိုပါသည္။

အျမင္တြင္ အခ်ိဳးညီ ေနေစ ေရး အတြက္ မည္သို႕ ေသာ သဲကဲြ တိက် သည့္ ( Hard and Fast Rule ) နည္းဥပေဒသ မွ် မရွိပါ။ ခံစား ယူ ရေသာ ရႆ သာ ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ိဳးမ်ိဳး စမ္း ၾကည့္ ပါ မိမိ ဘ၀င္က် သည္ ကိုယူပါ ဟု သာ ဆိုရပါမည္။ သို႕ ေသာ္ အဆိုပါ ေဆာင္ရြက္ ခ်က္ ကို ရုတ္ခ်ဥ္း လုပ္၍ ရမည္ မဟုတ္ပါ။ လုပ္ရင္း ကိုင္ရင္း အေတြ႕ အၾကံဳ မ်ားလာကာ မုဆိုး စိုင္ သင္ ဆိုသလို ျဖစ္လာပါမည္။

အထက္ပါ ပံု (၄ ) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။



(၀၁) Rule of Thairds ၏ ေက်းကၽြန္ အျဖစ္ အစဥ္ ျဖစ္ေန ရန္မလို။ Subject ကို ပံု၏ အလယ္ ေနရာ မွ သင့္ သည့္ ေနရာ သို႕သာ ေရႊ႕ ထား သည္။

(၀၂) ပံု အတြင္းရွိ Subject ႏွင့္ Balance ျဖစ္သည့္ ေနရာကို ၾကည့္ လွ်င္ လွိဳင္ဂူ အ၀င္ ၀ ၏ ေတာက္ပေနသည့္ ေနရာ ကို ေတြ႕ ရပါမည္။

(၀၃) ပံု တြင္ ေတာင္တက္သမား ေရွ႕ ရွဳ ဦးတည္ ေနသည့္ ပံု၏ ညာ ဘက္ ေနရာ ကို မည္သည့္ ရွဳပ္ေထြး ေနသည့္ အရာ မွ မထားဘဲ ရိုးရွင္း စြာ ပင္ ျပထား သည္ ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။

ပံု - (၅)

Leading Lines.



ဖဲြ႕ စည္းပံု ( Composition ) အား နည္း သည့္ ပံု မွာ ၾကည့္ သူ အေန နွင့္ ပံု တြင္ မည္သည္ကို အဓိကထား ၾကည့္ရမည္ကို မသိဘဲ ဦးတည္ရာမဲ့ ေျမာ ေနတတ္သည္။ ဤ ကဲ့သို႕ အေန အထားကို ထိေရာက္စြာ ကုစား နိုင္သည္မွာ Lines မ်ား ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ လိုင္း (Lines ) မ်ားက ၾကည့္သူ အား မိမိ ျပ လိုသည့္ ေနရာ မ်ား ဆီသို႕ အေရာက္ ဆဲြ ေခၚ သြားပါလိမ့္မည္။

လိုင္း မ်ား ဆိုရာ တြင္ လည္း အဆိုပါ လိုင္းမ်ား ဆံု ေန သည့္ Converging Point သည္ အလြန္ အား ေကာင္းေသာ သံုးဘက္ ျမင္ Three Dimensional Perspective ကိုေပးနိုင္စြမ္း ရွိသည္။ မ်ဥ္းေကြး မ်ားသည္ ၾကည့္ သူအား Frame တစ္ခု လံုးအတြင္း လွည့္ ပတ္ ေခၚ သြား ျပီး မိမိ ျပ လိုေသာ Main Subject ထံ သို႕ ပို႕ ေဆာင္ေပး နိုင္ စြမ္း ရွိသည္။

လိုင္း ( Line )ဆိုသည္ မွာ ေနရာ တိုင္း တြင္ ရွိသည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ နံရံ ၊ ျခံစည္းရိုး ၊ အေဆာက္ အဦး ၊ တယ္လီဖံုး လိုင္း စသည္ မ်ား သည္ ျဖစ္ၾကသည္။

အထက္ပါ ပံု (၆) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။



(၀၁) အထက္ပါ ပံုတြင္ပါရွိေနသည့္ ျခံစည္း ရိုး လိုင္းသည္ အလြန္ အားေကာင္း သည့္ လိုင္း မ်ား ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ လိုင္း မ်ားသည္ ၾကည့္သူ အာရံု ကို Main Subject ထံ မေရာက္ဘဲ မေန နိုင္ ေအာင္ ဆဲြ ေခၚ သြားသည္။

(၀၂) အဆိုပါ လိုင္း မ်ားသည္ ေ၀း သြားသည္ နွင့္အမွ် Main Subject ႏွင့္ သြား ဆံု ေသာ ဆံုမွတ္ျဖစ္သည့္ Converging ပံုစံ ျဖစ္ေနသည္။ အဆိုပါ Converging Point သည္ ၾကည့္ သူ ကို ဆဲြေခၚ သြားသည့္ အရာ ျဖစ္သည္။

(၀၃) ျခံစည္း ရိုး အေျဖာင့္ တန္းသည္ ၾကည့္သူအား အေ၀းရွိ ေသးငယ္ သည့္ လူ ပံု ထံ သို႕ တိုက္ရိုက္ ပို႕ ေပးသည္။

ပံု - ( ၆)

ေဒါင့္ ျဖတ္ လိုင္းမ်ား ကို သံုးပါ (Use diagonals )



လိုင္း မ်ား၏ သေဘာ ကို ေယဘူယ် အားျဖင့္ ေျပာ ရပါလွ်င္ ေရျပင္ညီ လိုင္း (Horizontal lines ) သည္ ျငိမ္ သက္ ျခင္း ၊ ေအးခ်မ္း ျခင္း သရုပ္ ကိုေဆာင္သည္။ ေဒါင္လိုက္ လိုင္း ( Vertical Line ) သည္ ခိုင္ျမဲ ျခင္း ၊ အစဥ္ တည္တန္႕ ျခင္း စသည့္ သေဘာ ကို ေဆာင္သည္။

သို႕ ရာ တြင္ Drama ဆန္သည့္ အေနအထား၊ လွဳပ္ရွား မွဳ သေဘာ ၊ မတည္ျငိမ္ ေသာ အေန အထား မ်ားကို ျပလိုလွ်င္မူ ေဒါင့္ျဖတ္ မ်ဥ္း ( Diagonal Lines ) မ်ားကို သံုးၾကသည္။

ေဒါင့္ျဖတ္ မ်ဥ္း ( Diagonal Lines ) အေန အထား ဆိုသည္မွာ လည္း ရိုက္သည့္ အေန အထား ႏွင့္ Focal Length ေျပာင္း လိုက္ ရံုမွ် ႏွင့္ ရ နိုင္ပါသည္။ Wide Angle Lens ျဖင့္ ရိုက္ေသာ ပံုမ်ားသည္ ျမင္ကြင္းကို ပို၍ က်ယ္က်ယ္ ျမင္နိုင္ ေစသည့္ Increased Perspective ျဖစ္သည့္အျပင္ ကင္မရာကို အတန္ငယ္မွ် ေစာင္းေပးျခင္း ၊ ကင္မရာ Angle ၏ အနိမ့္ အျမင့္ တို႕ ကို ခ်ိန္ ေပး ျခင္္း တို႕ ျဖင့္ ေဒါင့္ျဖတ္ မ်ဥ္း ( Diagonal Lines ) ပံု ကို ရ ေစနိုင္ပါသည္။

ေဒါင့္ျဖတ္ မ်ဥ္း ( Diagonal Lines ) ရ ရန္အတြက္ ကင္မရာ ကို တမင္ တစ္ေစာင္း ကာ ရိုက္ သည့္ Dutch Tilt နည္း ျဖင့္ လည္း ဖန္တည္း ယူ ၍ လည္း ရပါသည္။

Dutch Tilt နည္း ျဖင့္ ရိုက္ ထားသည့္ နမူ နာ ပံုမ်ား။







အထက္တြင္ နမူ နာ ျပထား ေသာ Dutch Tilt နည္း ျဖင့္ ဖန္တည္း ထားသည့္ ပံု မ်ားမွာ ၾကည့္သူ အား ထိေရာက္စြာ ဆဲြေဆာင္ နိုင္စြမ္းရွိပါသည္။

အထက္ပါ ပံု (၆ ) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။




(၀၁) အထက္ပါ ပံု (၆) ကို Wide Angle ျဖင့္ ရိုက္ထားသည့္ အတြက္ အလို အေလွ်ာက္ ေဒါင့္ျဖတ္ မ်ဥ္း ( Diagonal Lines ) ကို ဖန္တည္း ျပီးသား ျဖစ္သည္။

(၀၂) ကင္မရာကို ေအာက္မွ ပင့္ကာ ရိုက္သည့္အတြက္ အလြန္ အားေကာင္း သည့္ ေဒါင့္ျဖတ္ မ်ဥ္း ( Diagonal Lines ) ကို ျဖစ္ေစသည္။

(၀၃) ဓါတ္ပံု ရိုက္သူက ပံု ကို ၾကည့္သူ၏ ဘယ္ ဘက္ ေနရာ တြင္ ေနရာ ခ်န္ ထားျခင္းမွာ ေျပးေနသည့္ ျမင္း ၏ အရွိန္ ႏွင့္ တိုး၀င္ ေစရန္ အတြက္ ေနရာ ခ်န္ ထား ျခင္း ျဖစ္သည္။

ပံု - (၇)

ေရႊ႕ လွ်ားမည့္ ေနရာ အတြက္ ေနရာ ေပးထားပါ ။



အခ်ိဳ႕ေသာ ပံုမ်ားမွာ အျငိမ္( Still) ပံုမ်ား ျဖစ္ေစကာမူ ေရြ႕ လွ်ားမွဳ သေဘာ ေဆာင္ေသာ ပံု မ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ပံု တစ္ပံု ကို ၾကည့္ လိုက္ပါက ေရွ႕ ဆက္ ၾကည့္ လွ်င္ ဘာမ်ား ရွိေနပါလိမ့္ ဟူေသာ အေတြး ေပးသည့္ ပံု သည္ အျငိမ္ ပံု ျဖစ္ေစကာမူ ေရြ႕ လွ်ားမွဳ ကို ဦးတည္ သည့္ သေဘာ ေဆာင္ ေသာ ပံု ဟု ဆိုရ မည္ ျဖစ္ပါသည္။

အထက္ပါ ပံု ရွိ ေမာ္ေတာ္ကား ၏ ဦးတည္ ရာ အရပ္တြင္ ေနရာ လြတ္ မရွိဘဲ ပံု အျပင္ ဘက္ သို႕ ေဖါက္ထြက္ သြားမည့္ သေဘာ သာရွိပါက ပံုသည္ Balance မျဖစ္ဘဲ ၾကည့္သူအေနႏွင့္ လည္း ၾကည့္ရ သည္မွာ ဘ၀င္မက် ျဖစ္တတ္ပါသည္။ ကား ၏ ေရွ႕ တြင္ ကား ေျပးလာ မည့္သေဘာကို ေဖၚ ေဆာင္ ရန္အတြက္ ေနရာ ေပးထားသည္ ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။

ဥပမာ အားျဖင့္ လူပံု (Portrait ) ပံု တစ္ပံု တြင္ Subject သည္ တစ္ေနရာ ကို ၾကည့္ေန သည္ ဆိုပါစို႕ ၊ ၾကည့္ေနသည့္ အတြက္ အရာ ၀တၱဳ တစ္ခု သို႕ မဟုတ္ ေနရာ ေပးထားရမည္။ ၾကည့္ ေနသည့္ ေနရာသည္ Frame အတြင္း ေနရာ မရွိဘဲ ပံု အျပင္ သို႕ ေဖါက္ ထြက္ သြားမည့္ သေဘာ မ်ိဳး မျဖစ္ေစရပါ။ အဆိုပါ ေနရာ သည္ Subject ၏ ေနာက္ ေနရာ မဟုတ္ဘဲ ေရွ႕ တြင္ ျဖစ္ရပါမည္။ Crop လုပ္ လွ်င္ သတိ ထားရမည့္ အခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။

အထက္ပါ ပံု (ရ ) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။



(၀၁) အရွိန္ နွင့္ ေျပးေနသည့္ ကား အတြက္ တိုး၀င္ လာရန္ ေရွ႕ တြင္ ေနရာ ေပးထားသည္။ အကယ္၍ အဆိုပါေနရာ မရွိပါက ဖဲြ႕ စည္းပံု အမွားဟု ဆိုရ ပါမည္။

(၀၂) ပံု တြင္ ပါသည့္ လမ္းေပၚရွိ အျဖဴ လိုင္း ( Line ) သည္ ကား အရွိန္ ႏွင့္ေျပး မည့္ သေဘာ ကို မ်ားစြာ အားျဖည့္ ေပးသည့္ လိုင္း ျဖစ္သည္။

(၀၃) ဓါတ္ပံု ရိုက္သူသည္ ကင္မရာ ကို အနည္း ငယ္ ေစာင္းကာ အားေကာင္း သည့္ ေဒါင့္ျဖတ္ လိုင္း အေနအထား ရ ေအာင္ရုိက္ ထားသည္။

ပံု - (၈)

ေနာက္ ခံ ( Background )။



မိမိ ရိုက္မည့္ Subject ကိုသာ အာရံု စိုက္မေနဘဲ ေနာက္ခံ ကိုလည္း သတိျပဳ ရန္ လိုပါသည္။ မိမိ ပံု၏ ေနာက္ခံ တြင္ အေနွာက္ အယွက္ မ်ားေနလွ်င္ ေရွ႕ တြင္ ရွိ Subject အေပၚ အာရံု ေလွ်ာ့ ေစပါလိမ့္မည္။

ေနာက္ ခံ ကို လံုး၀ ဖယ္ထုတ္၍ေတာ့ မရ ပါ။ သို႕ ေသာ္ ထိန္း ခ်ဳပ္ နိုင္ပါသည္။ Subject ကို တတ္နိုင္ သမွ် Frame အတြင္း ျဖည့္ လိုက္ျခင္း ၊ ေနာက္ ခံ ကို ၀ါး သြားေစ ျခင္း တို႕ ျဖင့္ ထိန္း ခ်ဳပ္ နိုင္ပါသည္။

တစ္ခါ တစ္ရံ ကင္မရာ ေနရာ ေျပာင္း လိုက္ျခင္း ျဖင့္ လည္း ေနာက္ခံ ျပသနာ ကို ေျဖရွင္း တန္သေရြ႕ ေျဖ ရွင္း နိုင္ပါသည္။ Aperture ကို က်ယ္က်ယ္ ဖြင့္ ျခင္း ၊ Focal Length ကို ရွည္ ရွည္ ဆဲြ လိုက္ျခင္း ျဖင္လည္း ေနာက္ခံ ကို ၀ါး သြား ေစနိုင္ပါသည္။

သို႕ ရာ တြင္ Background သည္ မိမိ တင္ျပ မည့္ ပံု၏ Part of the story ျဖစ္ေနပါလွ်င္မူ Background ကို ေဖၚ ျပရန္ လိုပါလိမ့္ မည္။

အထက္ပါ ပံု (၈ ) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။



(၀၁) ဤ ပံု ကို ရို္က္ရာ တြင္ Long Focal Length ၊ Wide Aperture တို႕ ျဖင့္ ရိုက္ ထားသည့္ အတြက္ မလိုလား အပ္ေသာ ေနာက္ခံ အေနွာက္ အယွက္ မ်ား မရွိဘဲ ၀ါး ေနသည္။

(၀၂) ပံု ကို လည္း Frame အတြင္း ျဖည့္ နိုင္သမွ် ျဖည့္ ထားသည့္ သည့္ အတြက္ မလို အပ္သည့္ အရာ မ်ား ဖယ္ ထုတ္ လိုက္ျပီး ျဖစ္ေနသည္။

(၀၃) ေနာက္ခံ တြင္ မလိုအပ္ သည္မ်ား မပါ ရေလေအာင္ ကင္မရာ အေန အထား ( Position ) ကို ေသျခာ စြာ စစ္ ေဆး ကာ ေနရာ ခ် ထားသည္။

ပံု -(၉)

အေရာင္ျဖင့္ ခ်ယ္မွဳန္းပါ ။



ေတာက္ပ သည့္ အေျခခံ အေရာင္သည္ မ်က္ေစ့ ကို ဆဲြ ေဆာင္သည္။ အထူးသျဖင့္ တစ္ေရာင္ ႏွင့္ တစ္ေရာင္ အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစကာ Contrast ျဖစ္ ေနပါက ဆြဲေဆာင္မွဳ ရွိလာသည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ တစ္ေရာင္ ထည္းေသာ ေနာက္ခံ ေပၚ တြင္ ေတာက္ပ သည့္ အေရာင္မ်ား ျဖန္းထားသည့္ ပံု မ်ိဳး ကို ဆိုလိုသည္။ ထင္းကနဲ ျဖစ္ေစသည့္ ပံု တစ္ပံု ရ လာေစေရး အတြက္ ျပင္းျပ ေသာ အေရာင္ Contrast မ်ားသံုး ရမည္ ဟု ဆိုလို ျခင္း မဟုတ္ပါ။

Single Hue တစ္ခု ထည္းေသာ ပံု မ်ိဳး၊ Soft Lit Landscape ကဲ့သို႕ Limited Harmonious shade တို႕သည္လည္း ပံု ေကာင္း တစ္ပံု ျဖစ္လာေစနိုင္သည္။ အဓိက အားျဖင့္ မလိုေသာ အေရာင္မ်ားကို မပါေစဘဲ လိုေသာ အေရာင္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ ဖဲြ႕စည္းရန္ ျဖစ္ပါသည္။

အထက္ပါ ပံု (၉) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။



(၀၁) အျပာေရာင္ ၊ လိမ္ေမာ္ေရာင္ ႏွင့္ အ၀ါ ေရာင္တို႕ သည္ အျခင္းျခင္း အေထာက္ အပံ့ ျဖစ္ေစေသာ Complementary Colour မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သို႕ ျဖင့္ ေပၚလြင္ သည္ Contrast ကို ရလာသည္။

(၀၂) ပံု တစ္ပံု အတြင္း ေရာင္မ်ားကို ထိမ္းခ်ဳပ္ ရာ တြင္ Framing သည္ အလြန္ အေရး ၾကီးသည္။

(၀၃) ပံု ၏ Composition တြင္ လိမ္ေမာ္ေရာင္ ကို အလယ္ တြင္ မထားသည့္ အတြက္ လိမ္ေမာ္ေရာင္ သည္ ေပၚလြင္ လြမ္းမိုးသည့္ အေရာင္ ျဖစ္လာ သည္။

ပံု - (၁၀ )

ဥပေဒသ မ်ားကို ခ်ိဳးေဖါက္ျခင္း ( Breaking the Rules )။



Photo composition သည္ အျမင္ ဆိုင္ရာ ဘာသာ စကား ဟု ဆိုရပါမည္။ သင္ ၏ ပံု ႏွင့္ သင္ ေျပာ လိုေသာ Message ကို ေျပာ နိုင္ပါသည္။ တစ္ခါ တစ္ရံ စာ ေရးရာ တြင္ သဒၵါ မ မွန္ ဘဲ အဆင္ေျပ သလို ေရးသကဲ့ သို႕ ဓါတ္ပံ့ ဖဲြ႕ စည္း မွဳ တြင္လည္း သမားရိုးက် Composition ဆိုင္ရာ နည္း စနစ္ မ်ားကို ခ်ိဳးေဖါက္ ရသည္ မ်ားလည္း ရွိ ပါသည္။

သို႕ ရာ တြင္ လုပ္ျခင္ရာ လုပ္ ၍လည္း မျဖစ္ ၊ မေတာ္ တဆ ျဖစ္လာ သည့္ နည္း မ်ိဳး လည္း မဟုတ္ ပါ။ Composotion ဆုိင္ရာ နည္း စနစ္ မ်ားကို ခ်ိဳးေဖါက္ မည့္သူ သည္ အဆိုပါ နည္း စနစ္မ်ားကို ေၾကညက္ စြာ နာလည္ေနရန္ လို ပါသည္။ Composotion ဆုိင္ရာ နည္း စနစ္ မ်ားကို ေသျခာစြာ တြက္ဆျပီးမွ ခ်ိဳးေဖါက္ ထားသည့္ ပံု သည္ မ်ားစြာစိတ္၀င္စား ဘြယ္ရာ ေကာင္းသည္ကိုေတြ႕ နိုင္ပါသည္။

အထက္ပါ ပံု (၁၀) ၏ အားေကာင္းသည့္ အခ်က္ မ်ား။




(၀၁) ပံုအတြင္း ရွိအမ်ိဳးသမီး ၾကီး ၾကည့္ေနသည္မွာ ပံု အျပင္ဘက္သို႕ ျဖစ္ေန သည္။ သာမန္ Composition အေန အားျဖင့္ သူ ၾကည့္ေနသည့္ ေနရာ အတြက္ ေနရာ ေပးထားရန္ လိုသည္။ ယခု ပံု တြင္ ေနရာ မရွိ။ ဤ သည္မွာ သာမန္ ဖဲြ႕ စည္မွဳ ဆိုင္ရာ နည္း မွ ေဖါက္ ထြက္ လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

(၀၂) သို႕ ရာ တြင္ ေနာက္မွ အမ်ိဳး သာ တစ္ဦးက အဆိုပါ အမ်ိဳး သမီး ၾကီးကို ၾကည့္ေနသည္မွာ အဆိုပါ Subject ႏွစ္ခုကို ခိုင္မာစြာစည္း ေႏွာက္ လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

(၀၃) အမ်ိဳး သမီး ၾကီး ၏ အလယ္တြင္ မဟုတ္ေသာ Off Center အေနအထား သည္ မ်ားစြာ ေကာင္းမြန္ကာ ေနာက္ရွိ အမ်ိဳးသားပံု ႏွင့္ Balance ျဖစ္ေန ေစသည္။

အထင္ပါ ေဖၚျပ ခ်က္ မ်ားသည္ ေဆာင္းပါးရွင္ Jeff Meyer က ပံု အလိုက္ Composition ဆုိင္ရာ မ်ားကို ေထာက္ျပ သံုးသပ္ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ Photo Clinic မဟုတ္ေစကာမူ အဆိုပါ သေဘာ ေဆာင္သည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္ အျဖင့္ ဓါတ္ပံု Composition ဆိုင္ရာေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ တစ္မူ ထူးျခားသည့္အတြက္ ဘာသာျပန္ ကာ ျပန္ လည္ မွ်ေ၀ ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖၚျပ အပ္ပါသည္။

Credit: ဆရာဦးစိုးလိႈိင္ (Country Road)
-------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook PageTwitter Google+

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...