၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ အကူးအေျပာင္းမွာ ေက်ာင္းသားေတြ ရင္ဆိုင္ရမယ့္ စိန္ေခၚမႈေတြကုိ ဘယ္လုိ ေျဖရွင္းၾကမလဲ

Written by ေအာင္သက္ကုိ

“၁၁ တန္းတုိးတုိး၊ ၁၂ တန္းတုိးတုိး မိဘေတြက ပုိက္ဆံ တစ္ႏွစ္ထပ္ၿပီး ပုိကုန္မွာနဲ႔ ကေလးေတြ ေက်ာင္းမွာ တစ္ႏွစ္ ထပ္တုိးေနရမွာ အျပင္ ဘာမွျဖစ္မလာႏုိင္ဘူးလုိ႔ ထင္တယ္။ ျဖစ္ေန တာက စနစ္ကုိကျဖစ္ေန တာ။ စနစ္ကုိမျပင္ဘဲ တုိးရင္အလကားပဲ” ဟု ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ စတင္ မည္ဆုိပါ ႀကံဳေတြ႕ရႏုိင္ ဖြယ္ရွိသည့္ အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဒုတိယတန္း ေက်ာင္းသား တစ္ဦး၏ မိဘျဖစ္သူ ကုိသန္းႏုိင္ က ေျပာသည္။

ယင္းကဲ့သုိ႔ ကုိသန္းႏုိင္ေျပာရျခင္းမွာ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ကုိ ၂၀၀၉-၂၀၂၀ ပညာသင္ႏွစ္ခန္႔တြင္ အထက္တန္းအဆင့္ တစ္တန္းထပ္မံတုိး၍ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ပညာ ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ေဆာင္ရြြက္လ်က္ရွိေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

၁၂ တန္းပညာေရးဆုိသည္မွာ KG တန္း (မူႀကိဳတန္း) ပါထည့္တြက္ရမည္ျဖစ္ၿပီး ဒြါဒသမတန္း (စုစု ေပါင္း ၁၂ တန္း) အထိ တုိးျမႇင့္လုိက္ျခင္းကို ဆုိလုိသည္။

လာမည့္ႏွစ္တြင္ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္သည့္ (KG) တန္းကုိ စတင္အသက္သြင္းႏုိင္ရန္အတြက္ အေျခခံပညာေက်ာင္း အေျချပဳေက်ာင္းေပါင္းႏွစ္ေသာင္းကုိ လာမည့္ငါးႏွစ္အတြင္း ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ရန္လည္း စီစဥ္လ်က္ရွိသည္။

ယင္းသုိ႔ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ စတင္မည္ဆုိပါက အေျခခံပညာေရး၏ ပညာသင္ႏွစ္မွာ စုစုေပါင္း ၁၃ ႏွစ္ ရွိလာမည္ျဖစ္ရာ ၁၂ တန္းတက္ေရာက္ၿပီးစီးေသာ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ ရင့္က်က္ ေသာ အသက္အရြယ္တြင္ အဆင့္ျမင့္တကၠသုိလ္မ်ားသုိ႔ တက္ေရာက္ႏုိင္ၿပီး ႏုိင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ လည္း ကုိက္ညီ မည္ဟု ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ေဒါက္တာစန္းလြင္က ယမန္ႏွစ္က အမ်ဳိး သား လႊတ္ေတာ္ ပုံမွန္အစည္းအေဝးတစ္ခုတြင္ ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့ဖူးသည္။

လက္ရွိအေျခခံ ပညာေရးဖြဲ႕စည္းမႈပုံစံမွာ အေျခခံပညာသင္ႏွစ္ ၁၁ ႏွစ္ျဖစ္ၿပီး၊ ပညာေရး က႑တစ္ခု လံုးကုိႏုိင္ငံတကာ အဆင့္မီေစရန္ ရည္ရြယ္၍ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာတြင္ က်င့္သုံးေနေသာ အေျခခံပညာေရးစနစ္ႏွင့္ တူညီေစရန္အတြက္ အဆုိပါ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္သုိ႔ ကူးေျပာင္းႏုိင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္ကာ ယင္းႏွင့္ပတ္သက္၍လည္း အမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္း ထားေၾကာင္း သိရသည္။

ယင္းအတြက္ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ စတင္မည္ဆုိပါက စတင္ေျပာင္းလဲမည့္ႏွစ္တြင္ စမ္းသပ္ခံရမည့္ သူမ်ားမွာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားႏွင့္ မိဘမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ပညာေရးကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက သုံးသပ္ၾက သည္။

“၁၂ တန္းတုိးမယ္ဆုိရင္ မိဘေတြေရာေက်ာင္းသားေတြပါ ဝန္ပိမယ္။ စာေမးပဲြစနစ္က လုိအပ္ခ်က္ ေတြရွိေန တဲ့ အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြက စာေမးပဲြေအာင္ဖုိ႔ မသမာတဲ့နည္းေတြသုံးၾကတာေတြရွိ တယ္။ အဲ့ဒီ အတြက္ မိဘေတြက က်ဴရွင္ေတြထားရတယ္။ အဲဒီစနစ္မျပင္ဘဲနဲ႔ ၁၂ တန္းတုိးရင္ ေက်ာင္းသားေတြက ဒီစနစ္ထဲမွာပဲ သြားေနရမယ္။ မိဘေတြလဲ ထပ္ၿပီးအပုိကုန္ၾကမယ္။ ပညာေရး စနစ္ကုိမျပင္ဘဲ ၁၂ တန္း တုိးမယ္ဆုိရင္ သေဘာမက်ဘူး။ စနစ္ျပင္ၿပီးမွတုိးတာပုိေကာင္းမယ္လုိ႔ထင္ တယ္” ဟုႏုိင္ငံလုံးဆုိင္ရာ ပညာေရးစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကြန္ရက္ NNER မွေဒါက္တာသိန္းလြင္ ကေျပာၾကားခဲ့ဖူးသည္။

မိဘမ်ား၏ သေဘာအရမွာ အေျခခံပညာေရးစနစ္ကုိ ယခုအတုိင္းသာထားေစခ်င္ၿပီး ျပင္မည္ဆုိပါက လည္း အလြတ္က်က္ၿပီး ေျဖဆုိရသည့္စာေမးပဲြစနစ္ႏွင့္ တကၠသုိလ္ဝင္ခြင့္မ်ားကိုအမွတ္ျဖင့္ ဝင္ခြင့္မ ေပးေတာ့ဘဲ လြတ္လပ္စြာေလွ်ာက္ထားႏုိင္ခြင့္မ်ားကုိသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေစလုိေၾကာင္း သိရသည္။

“အဓိကကုိယ္အမွန္တကယ္ ဝါသနာပါတဲ့ဘာသာရပ္ကုိ အရည္အခ်င္းမီမယ္ဆုိရင္ တက္ေရာက္ခြင့္ ေပးတဲ့ စနစ္မ်ဳိးပဲေျပာင္းေစခ်င္တယ္။ ဒါဆုိမၿပီးဘူးလား။ ေနာက္ထပ္တစ္တန္းက ဘာလုိ႔ဆက္တက္ဖုိ႔ လုိမွာလဲပဲ သိခ်င္တယ္” ဟု စတုတၳတန္းေက်ာင္းသားတစ္ဦး၏ ဖခင္ျဖစ္သူဦးျမတ္မင္းက ဆုိသည္။

၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ အေကာင္အထည္ေပၚလာပါက အစုိးရေက်ာင္းမ်ားထက္ ကုိယ္ပိုင္ေက်ာင္းမ်ား က ပုိမုိေအာင္ျမင္ႏုိင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းတခ်ဳိ႕မွလည္း မွတ္ခ်က္ျပဳေျပာၾကားၾကသည္။

၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္အေကာင္အထည္ေပၚလာပါက ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ အာဆီယံ Level အဆင့္ သင္႐ုိးညႊန္းတမ္းမ်ားကုိ သင္ၾကားရေတာ့မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္မ်ားကုိသာ အားကုိး၍ မရႏုိင္ေတာ့ဘဲ အင္တာနက္၊ စာၾကည့္တိုက္မ်ားကုိပါ အားကုိးအားထားျပဳရေတာ့မည္ ျဖစ္သည့္အတြက္ facilities ေကာင္းေသာ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ားမွာ အစုိးရေက်ာင္းမ်ားထက္ အသာရႏုိင္ ေၾကာင္း ယင္း အသုိင္းအဝုိင္းထံမွ သိရသည္။

“၁၂ တန္းေပၚလာရင္ ကုိယ္ပိုင္ေက်ာင္းေတြ ပိုေအာင္ျမင္ႏုိင္တယ္ဆုိတာက ေက်ာင္းသားေတြက အဲဒီ အတန္းမွာ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ပဲကုိင္လုိ႔ မလုံေလာက္ေတာ့ဘူး။ ၁၂ တန္းဆုိတာအာဆီယံ၊ ကမၻာ့ Level ျဖစ္တဲ့ အတြက္ သင္႐ုိးညႊန္းတမ္းေတြက ေက်ာင္းသားေတြေတြးေခၚရမယ့္အပိုင္းေတြ ပါလာၿပီ။ ဥပမာ ဆင္းရဲ မဲြေတမႈ ဘယ္လုိေျဖရွင္းမလဲဆုိတဲ့ ေမးခြန္းေတြကုိေျဖမယ္ဆုိရင္ စာၾကည့္တုိက္၊ အင္တာနက္ သုံးမွရမယ္။ ၁၂ တန္းမွာအာဆီယံ Level ေမးခြန္းေတြေမးရင္ Modernize ျဖစ္တဲ့ေမးခြန္းေတြေမးတာ ကုိေတြ႕ရတယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင့္စာၾကည့္တုိက္သုိ႔ အင္တာနက္တုိ႔နဲ႔ျပည့္စုံတဲ့ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းေတြ အသာရႏုိင္တယ္လုိ႔ေျပာ တာပါ” ဟု မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီးမွ မင္းျမန္မာကုိယ္ပုိင္ အထက္တန္း ေက်ာင္းမွ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဦးရဲမင္းစုိး က ေျပာသည္။

ACA ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမွ အႀကံေပးအရာရွိဦးစန္းဝင္းက “ဒီလုိ ၁၂ တန္းေပၚလာရင္ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္း ေတြ အသာရမယ္ဆုိတာ မွန္တယ္။ ဒီစနစ္လုပ္လုိ႔ စာေမးပဲြစနစ္ မျပင္ႏုိင္ေသးရင္လဲ ေခါက္႐ုိးက်ဳိး ပညာေရး စနစ္ျဖစ္ေနဦးမွာပဲ။ ၁၂ တန္း တုိးရင္ျပ႒ာန္းမယ့္ သင္႐ုိးေတြကုိ တစ္ျပည္လုံးကုိေပးရမွာ။ ဗဟုိက ေန တုိင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ျပည္နယ္အဆင့္ကိုေပး၊ ခ႐ုိင္အဆင့္ဆင့္ေပးၿပီးမွ သင္ၾကားေရးဆရာေတြဆီ ေရာက္မယ္။ သင္ၾကားေရးက ဆရာေတြကအေပၚက ေပးသေလာက္ရဖုိ႔လုိအပ္သလုိ ကုိယ္ပုိင္ ေက်ာင္းေတြက ဆရာေတြကလဲ အျပည့္အဝရႏုိင္ဖုိ႔လုိအပ္တယ္။ ကုိယ္ပိုင္ေက်ာင္းေတြအေနနဲ႔ မိဘ ေတြ အားကုိး အား ထားျပဳႏုိင္တဲ့ အေနအထားေရာက္ေအာင္ လုပ္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ၁၂ တန္းနဲ႔ပတ္ သက္တဲ့ သင္တန္းေတြ ကုိ ကုိယ့္အစီအစဥ္နဲ႔ ကုိယ္လုပ္လာၾကမွာပါ။ တစ္ႏုိင္ငံလုံးအတုိင္းအတာနဲ႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔ဖုိ႔ကမလြယ္ဘူးေလ” ဟုေျပာသည္။

ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ား အားေကာင္းလာသည္ႏွင့္အမွ် ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားကလည္း ၁၂ တန္းပညာ ေရးစနစ္ ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မေဖာ္သည္ျဖစ္ေစ မိမိတို႔၏သားသမီးမ်ားကုိ ကုိယ္ ပုိင္ေက်ာင္းမ်ား တြင္ ေျပာင္းလဲထားရွိႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ေနၾကေၾကာင္း၊ ဝင္ေရာက္လာမည့္ ႏုိင္ငံတကာ ေက်ာင္းမ်ား တြင္ ေျပာင္းလဲထားရွိႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ေနၾကေၾကာင္း၊ ဝင္ေရာက္လာမည့္ ႏုိင္ငံတကာ ေက်ာင္းမ်ား ကုိေစာင့္ၾကည့္လ်က္ရွိသည့္ မိဘမ်ားလည္းရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။

“အစ္ကုိတုိ႔ႏုိင္ငံမွာ ေက်ာင္းထားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနရတဲ့ မိဘ၊ ေက်ာင္းထားႏုိင္တဲ့ အလယ္အလတ္ တန္းစားမိဘနဲ႔ ကုိယ္ပိုင္ေက်ာင္းေတြကုိ ထားႏုိင္တဲ့ မိဘဆုိၿပီး သုံးမ်ဳိးရွိတယ္။ အဲ့ဒီအထဲကမွ ေက်ာင္း ထားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနရတဲ့ မိဘေတြကုိ ဖယ္လုိက္ရင္က်န္တဲ့ႏွစ္မ်ဳိးက ႏုိင္ငံတကာက ဝင္လာမယ့္ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းေတြ အင္တာေနရွင္နယ္ ေက်ာင္းေတြကုိေစာင့္ၾကည့္ေနတာ။ အစ္ကုိလဲ ဒီအတုိင္းပဲ။ အဲ့ဒီေက်ာင္းေတြ အားေကာင္းလာရင္ အစ္ကုိ႔သားကုိအင္တာေနရွင္နယ္ေက်ာင္းေတြ ေျပာင္းထားမွာ။ အဓိကကေတာ့ အဂၤလိပ္စာေကာင္းဖုိ႔ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ၁၂ တန္းေျပာင္းေျပာင္း၊ မေျပာင္းေျပာင္းအစ္ကုိတုိ႔က စိတ္မဝင္စားေတာ့ဘူး” ဟု ကုိသန္းႏုိင္က ဆက္လက္ေျပာသည္။

သုိ႔ျဖစ္ရာ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္က်င့္သုံးမည္ဆုိပါက စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ႏွစ္သည္ ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာနအတြက္ အႀကီးမားဆုံးေသာ စိန္ေခၚမႈ တစ္ခုျဖစ္လာႏိုင္ေၾကာင္း သိရသည္။

အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အေၾကာင္းရင္းႏွစ္ခုရွိသည္။ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ မည့္သည့္တကၠသုိလ္ဝင္ တန္းေျဖဆုိသည့္ခုႏွစ္တြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္အေပၚတြင္ မူတည္ေနသည္။ ပထမတစ္ခုမွာ ဥပမာ-ယခုႏွစ္ တကၠသုိလ္ဝင္တန္း ေအာင္ျမင္ၿပီးသူမ်ားႏွင့္ စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္မည္ဆုိပါက တကၠသုိလ္ဝင္တန္းကုိ ႀကိဳးစားပမ္းစားေျဖဆုိၿပီး ေနာက္ထပ္တစ္ႏွစ္ဆက္လက္တက္ေရာက္ေစမည္ ဆုိလွ်င္ေအာင္ျမင္ၿပီးသားျဖင့္ ဆက္လက္ေက်ာင္းမတက္လုိသူမ်ား ရွိလာမည္ျဖစ္ၿပီး ၁၂ တန္းသုိ႔ ဆက္လက္ တက္ေရာက္သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ယင္းပညာေရးစနစ္သင္႐ုိးမ်ားႏွင့္ ကၽြမ္းက်င္မႈ မရွိေသးသည့္ ဆရာမ်ားႏွင့္ ရင္ဆုိင္ရဖြယ္ရွိေနသည့္အတြက္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အခက္အခဲ မ်ားစြာ ႀကံဳေတြ႕ႏိုင္ၿပီး မိဘမ်ားလည္း ေငြကုန္ေၾကးက် ပုိမုိျဖစ္လာဖြယ္ရွိသည္ဟု ပညာေရးသုေတ သနအဖဲြဲ႕ဦးစီးဌာနမွ လုပ္သက္ရင့္ အရာရွိတစ္ဦးက သုံးသပ္ေျပာၾကားသည္။

ဒုတိယတစ္မ်ဳိးမွာ ေနာက္ႏွစ္တြင္ ၁၂ တန္းစနစ္စတင္မည္ဆုိပါက ဆယ္တန္း တက္ေရာက္မည့္ ေက်ာင္း သားမ်ား၏ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈမ်ားမွာ ေလ်ာ့က်ႏုိင္ဖြယ္ရွိျခင္း၊ သင္႐ုိးအသစ္မ်ားကုိ ရင္မဆုိင္ ႏုိင္ သည့္ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ေက်ာင္းထြက္ႏုိင္သျဖင့္ ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းျမင့္တက္လာဖြယ္ရွိျခင္း ႏွင့္ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္အေပၚတြင္ က်ဴရွင္မ်ားမွ စီးပြားေရးအရ အျမတ္ထုတ္ႏုိင္ဖြယ္ရွိျခင္းတုိ႔ျဖစ္ သည္ဟု ယင္းအရာရွိက သုံးသပ္သည္။

“လုပ္မယ္ဆုိရင္ မိဘျပည္သူေတြကုိ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္ႀကိဳၿပီးေတာ့ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္နဲ႔ ယဥ္ ပါးေန ေအာင္ နားထဲ႐ိုက္သြင္းထားႏုိင္ဖုိ႔လုိတယ္။ ဘယ္လုိ သုေတသနေတြနဲ႔ ဒီစနစ္ကုိ အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ခဲ့တယ္။ ဒီ ၁၂ တန္းကုိဆက္တက္ျခင္းျဖင့္ သူတို႔ရဲ႕သားသမီးေတြက ဘယ္လုိရင့္က်က္မႈမ်ဳိး၊ ဘယ္လုိအသိဉာဏ္ေတြရႏုိင္တယ္ဆုိတာကို ရွင္းျပထားႏုိင္ဖုိ႔လုိတယ္။ ဒီ ၁၂ တန္းစနစ္လုပ္ရင္ က်ဴ ရွင္ေတြ ကေက်ာင္းသားေတြအေပၚမွာ အျမတ္ထုတ္လာလိမ့္မယ္။ အတတ္သင္ဘယ္ေလာက္ဆုိတာ ေတြ မေပၚ လာဘူးလုိ႔ မေျပာႏုိင္ဘူး” ဟုယင္းအရာရွိက ဆက္လက္ေျပာသည္။

၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္စတင္ႏုိင္ရန္အတြက္ မူလတန္းေအာက္အဆင့္တြင္ မူႀကိဳတန္းတစ္တန္းထပ္မံ တုိးျမႇင့္ဖြင့္လွစ္ရန္ ယခုႏွစ္မွစတင္ကာ မူႀကိဳပညာေရးအျပည့္အဝ မရရွိႏုိင္ေသးသည့္ ေဒသမ်ားရွိ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ မူႀကိဳေက်ာင္းမ်ားဖြင့္လွစ္ျခင္း၊ မူႀကိဳဆရာမ်ား ခန္႔ထားျခင္းတုိ႔ကုိ ျပဳ လုပ္ျခင္းႏွင့္ ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ အခမဲ့မူလတန္းပညာေရးစနစ္ကုိ တုိးျမႇင့္အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းတို႔ လုပ္ေဆာင္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွသိရသည္။

“၁၂ တန္းကုိစတာထက္ လက္ရွိအေျခခံပညာေရးစနစ္မွာရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြေက်ာင္းမွာအၿမဲရွိႏုိင္ ေအာင္၊ အတန္းအလုိက္ ရည္မွန္းထားတဲ့ အရည္အခ်င္းရွိေအာင္ သင္တာမ်ဳိးေတြကုိ ပုိလုပ္သင့္တယ္ လုိ႔ထင္တယ္။ သက္ဆုိင္ရာ အတန္းအလုိက္ အရည္အခ်င္းရွိေအာင္မသင္ႏုိင္ရင္ ေက်ာင္းေတြက ကေလးထိန္းဌာနေတြ ပဲ ျဖစ္ေနလိမ့္ မယ္။ စာသင္ႏွစ္တုိးတာထက္ အတန္းအလုိက္သင္႐ုိးေတြကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ သင္သင့္တယ္။ စနစ္ တစ္ခုေျပာင္းလဲတုိင္းမွာ သုေတသနကအေရးႀကီးတယ္။ ၁၂ တန္းလုပ္မယ္ဆုိရင္ သုေတသနေတြကုိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔လုပ္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိမယ္။ တစ္ခုတစ္ဖြဲ႕တည္း လုပ္ၿပီး တစ္ေနရာတည္းမွာပဲလုပ္လုိ႔မရဘူး။ သုေတသနဆုိတာက်ယ္ျပန္႔တယ္။ အားလံုးၿခံဳငုံၿပီး လုပ္ ႏုိင္ဖုိ႔လုိမယ္” ဟု အမွတ္ (၁) အေျခခံပညာ ဦးစီးဌာနမွ ဦးစီးအရာရွိဦးေငြတုိးက ေျပာသည္။

ဒီလုိ ၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ ေျပာင္းလဲမည္ဆုိပါက ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အဓိကအက်ဳိးဆက္မွာ ေက်ာင္း ထြက္ႏႈန္းမ်ားလာမည့္ ျပႆနာပင္ျဖစ္သည္။ ဘက္စုံလႊမ္းၿခံဳႏုိင္ေသာ ပညာေရးက႑ ေလ့လာသုံး သပ္ေရး လုပ္ငန္းအဖြဲ႕ (CESR) မွေလ့လာမႈမ်ားအရ အေျခခံပညာေရးကုိ ၅-၄-၂ ပုံစံမွ ၅-၄-၃ ပုံစံသုိ႔ ကူးေျပာင္းျခင္းႏွင့္ ၅-၄-၂ ပုံစံမွ ၆-၃-၃ ပုံစံသုိ႔ကူးေျပာင္းရာတြင္ ေတြ႕ရွိႏုိင္ေသာအားနည္းခ်က္တစ္ခု မွာအထက္တန္းအဆင့္တြင္ စာသင္ႏွစ္တုိးလာျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းထြက္သူဦးေရမ်ားလာႏုိင္သည့္ အတြက္ ယင္းတို႔အတြက္ သက္ေမြးပညာအစီအစဥ္မ်ားထားရွိရန္ လုိအပ္ေၾကာင္း အႀကံျပဳထားသည္။ ၁၂ တန္း ပညာေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည္ဆုိပါက အထက္တန္းတြင္ တစ္တန္းတုိးေသာ ေၾကာင့္ ဒါြဒသမတန္းျဖစ္လာသည္။

“၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံမွာမျဖစ္မေန သင္သင့္တဲ့စနစ္တစ္ခုပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆီက ၁၂ တန္းကုိ ဇြတ္အတင္းလုပ္သလုိျဖစ္ေနတယ္။ ေက်ာင္းေနသက္က ၁၂ ႏွစ္ျဖစ္ေတာ့ မိဘ ေတြက ၁၀ ႏွစ္ စာကေန ၁၂ ႏွစ္စာကုန္ေပမယ့္ မူလတန္း၊ အလယ္တန္းအခမဲ့ေတြလုပ္ေနလုိ႔ ဝန္သိပ္ မပိႏုိင္ဘူးလုိ႔ ယူဆတယ္။ စနစ္တစ္ခုေျပာင္းတုိင္းမွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ေကာင္းက်ဳိးဆုိးက်ဳိးေတြအ တြက္ သုေတသန လုပ္ထားတာပုိေကာင္းမယ္လုိ႔ထင္တယ္” ဟုပညာေရးသုေတသနအဖြဲ႕ဦးစီးဌာနမွ အရာရွိတစ္ဦးက ဆုိသည္။

၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္အတြက္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ႀကိဳးပမ္းေန ရျခင္းမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခခံပညာေရး အဆင့္အတန္းကုိ အာဆီယံေဒသအတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ညီမွ် ေစရန္အတြက္ ရည္ရြယ္၍ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ လုိေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ အာဆီယံေဒသတြင္းႏုိင္ငံမ်ားအား လုံး၏ အေျခခံပညာေရးစနစ္ဖြဲ႕စည္းပုံမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွလဲြ၍ က်န္ႏုိင္ငံအားလုံးသည္ ၁၂ ႏွစ္ျဖစ္ၿပီး ဘ႐ူႏုိင္း၊ ကေမ႓ာဒီးယား၊ အင္ဒုိနီးရွား၊ ထုိင္းတုိ႔၏အေျခခံပညာေရးဖြဲ႕စည္းပုံမွာ ၆-၃-၃ ျဖစ္၍ အာဆီ ယံႏုိင္ငံမ်ား အတြင္း ပညာေရးအရေရွ႕ဆုံးေရာက္ရွိေနသည့္ႏုိင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ စင္ကာပူ၊ မေလးရွားတုိ႔ ၏ဖြဲ႕စည္းပုံမွာ ၆-၄-၂ ျဖစ္ၿပီး ဖိလစ္ပုိင္ႏုိင္ငံမွာလည္း အလားတူဖြဲ႕စည္းထားသည္။ ဗီယက္နမ္ႏွင့္ လာ အုိႏုိင္ငံတုိ႔၏ ဖြဲ႕စည္းမႈမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ၁၂ တန္းအတြက္ရည္ရြယ္ကာ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ ဖြဲ႕စည္းမႈျဖစ္ေသာ ၅-၄-၃ စနစ္ျဖစ္သည္။

ဆက္လက္ၿပီး အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား အားလုံး၏ ေက်ာင္းဝင္သက္မွာ ေျခာက္ႏွစ္ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံ ၏ ေက်ာင္းဝင္သက္မွာေတာ့ ငါးႏွစ္ျဖစ္သည္။

အေျခခံပညာေရး၏ ေက်ာင္းေနသက္ ၁၁ ႏွစ္ျဖစ္သည့္ ၅-၄-၂ ပုံစံမွ ၅-၄-၃ ပုံစံသုိ႔ကူးေျပာင္းသည့္ ႏုိင္ငံမွာ လာအုိႏွင့္ဗီယက္နမ္တုိ႔ျဖစ္ၿပီး ၅-၄-၂ ပုံစံမွ ၆-၄-၂ ပုံစံသို႔ကူးေျပာင္းခဲ့ႏုိင္ငံမွာ ဖိလစ္ပုိင္၊ စင္ကာပူ၊ အဂၤလန္၊ ၾသစေၾတးလ်ႏုိင္ငံတုိ႔ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

အဆုိပါႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အေျခခံပညာေက်ာင္းေနသက္ ၁၁ ႏွစ္မွ ၁၂ ႏွစ္သုိ႔ကူးေျပာင္းသည့္အခါ ႀကံဳ ေတြ႕ ခဲ့ရသည့္ အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီးမႏၲေလးတကၠသုိလ္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ ေဒါက္တာ ေမာင္သင္းက “ေက်ာင္းသားေတြ တစ္တန္းပုိေနရတဲ့အတြက္ မိဘေတြတစ္ႏွစ္စာ ထပ္ၿပီးေငြကုန္ တယ္။ အတန္းေတြ ထပ္တုိးလုိက္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းေတြမွာ စာသင္ခန္းအေရအတြက္ေတြ ထပ္တုိးရ တယ္။ ဆရာဦးေရလဲ ထပ္တိုးရတယ္။ သင္ေထာက္ကူေတြလဲ တိုးေပးရတယ္။ ၁၂ တန္းကမလုပ္လုိ႔ မရဘူး။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံပညာေရး က တျခားႏုိင္ငံေတြနဲ႔ယွဥ္ရင္ တန္းတူျဖစ္ေနဖုိ႔လုိတယ္။ လုိတာေတြကုိ အရင္ဆုံးေတာ့ ျဖည့္မွရမယ္။ ၁၂ တန္းလုပ္ဖုိ႔က်န္ေနတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံေတာင္ တစ္ၿပိဳင္တည္း လုပ္ဖုိ႔ စီစဥ္ေနၾကတယ္” ဟုဆုိသည္။

၁၂ တန္းပညာေရးစနစ္ စတင္မည့္အေပၚတြင္ သက္ဆုိင္သည့္ ပညာေရး အသုိင္းအဝုိင္းမွ မိဘ၊ ဆရာ၊ အရာရွိမ်ား၏ အျမင္မ်ားမွာ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိေနၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ကယင္းစနစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာ တြင္ ႏုိင္ငံတကာ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ညီမွ်လာမည္ျဖစ္သည့္အတြက္ သေဘာတူၾကသလုိ၊ တခ်ဳိ႕ ကေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပညာေရး က႑တြင္ျဖစ္ေပၚေနေသာ လုိအပ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ယင္းစနစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းမွာ မေအာင္ျမင္ႏုိင္ဟုလည္း သုံးသပ္မႈမ်ား ရွိေနသည္ကုိ ေတြ႕ၾကရသည္။

အဆုိပါစနစ္ကုိ လုပ္ေဆာင္သည္မွာ ပညာေရး က႑အား တုိးတက္ေကာင္းမြန္လာေစရန္ လုပ္ေဆာင္ သည့္ အေၾကာင္းကိစၥ တစ္ခုဟု ဆုိႏုိင္ေသာ္လည္း ယင္းစနစ္ မေအာင္ျမင္ပါက ေက်ာင္းသားမိဘကုိ သန္းႏုိင္ကေျပာသလုိပင္ နစ္နာမႈမ်ားရွိလာႏုိင္သည္က ေက်ာင္းသား၊ မိဘမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ကုိယ္တုိင္ပင္ ျဖစ္သည္။

သုိ႔ျဖစ္ရာ စနစ္တစ္ခုအကူးအေျပာင္းကာလတြင္ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ အစမ္းသပ္ခံ ေျမစာပင္ မျဖစ္ေစလုိပါ။ မည္သူ႔ကုိမွ်မနစ္နာေစလုိပါ။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အစုိးရမွျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ ေျခလွမ္းျပင္ေနေသာ ပညာေရးစနစ္ႀကီး တစ္ခုလုံး ေကာင္းမြန္ ေစ ရန္အတြက္ မည္သည့္ဟာကြက္မွ် မရွိေစရန္ႏွင့္ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ ႀကံဳရႏုိင္ဖြယ္ရွိေသာ စိန္ေခၚမႈ မ်ားကုိ မည္ကဲ့သို႔ ေျဖရွင္းမည္ဆုိသည္တုိ႔အား ယခုကတည္းကႀကိဳတင္ျပင္ဆင္လုပ္ေဆာင္ ၾကရန္ လုိအပ္ လွပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပလုိက္ရပါသည္။

အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား၏ အေျခခံပညာေရးစနစ္ဖြဲ႕စည္းပုံ
စဥ္
ႏိုင္ငံ
အေျခခံပညာေရးစနစ္
ဖြဲ႕စည္းပုံ
စဥ္
ႏုိင္ငံ
အေျခခံပညာေရးစနစ္
ဖြဲ႕စည္းပုံ
ဘ႐ူႏုိင္း
၆-၃-၃
မေလးရွား
၆-၄-၂
ကေမၻာဒီးယား
၆-၃-၃
ဖိလစ္ပုိင္
၆-၄-၂
အင္ဒိုနီးရွား
၆-၃-၃
ဗီယက္နမ္
၅-၄-၃
ထုိင္း
၆-၃-၃
လာအို
၅-၄-၃
စင္ကာပူ
၆-၄-၂
၁၀
ျမန္မာ
၅-၄-၂

အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕၏ အေျခခံပညာေရးစနစ္
ကူးေျပာင္းရာတြင္ ေရြးခ်ယ္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား
၅-၄-၂ မွ ၅-၄-၃ သုိ႔ ကူးေျပာင္းျခင္း
လာအုိ ၊ ဗီယက္နမ္
၅-၄-၃ မွ ၆-၃-၃ သို႔ ကူးေျပာင္းျခင္း
ကေမၻာဒီးယား၊ အင္ဒုိနီးရွား၊ ထုိင္း၊ တ႐ုတ္
ဂ်ပန္၊ ကုိရီးယား
၅-၄-၂ မွ ၆-၄-၂ သို႔ ကူးေျပာင္းျခင္း
ဖိလစ္ပုိင္၊ စင္ကာပူ
အဂၤလန္၊ ၾသစေၾတးလ်


Democracy Today Daily
ေအာက္တိုဘာ (၁၉) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.comFacebook Page  Twitter   Google+

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...