တိမ္ေကာေတာ့မည့္ ယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္ကုန္ ပစၥည္းတစ္ခု
“ဟဲ့ေကာင္ ဒီေဘးကို ႀကဳိးထည့္၊ ခဏခဏ ေျပာေန တာကို လြဲလြဲလုပ္တယ္” ဟု အသံ ခပ္ျပတ္ျပတ္ျဖင့္ အသက္ ၅၀ ေက်ာ္ လူႀကီးတစ္ဦးက အသက္ ၁၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ လူငယ္တစ္ဦးကို ဆူေငါက္ လိုက္သည္။
၎တို႔လက္ထဲတြင္ ႏွီးျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ဆင္ဦး ေခါင္း သဏၭာန္ ပစၥည္း အရာဝတၳဳကိုလည္း ႏွစ္ဦးသား စိတ္ပါ ဝင္စားစြာျဖင့္ သတ္မွတ္ ထားေသာ ဆန္ခါကြက္ အတြင္းသို႔ ထည့္ကာ ပလတ္စတစ္ ႀကဳိးမ်ားျဖင့္ ခ်ည္ေႏွာင္ ေနၾကသည္။ ၎တို႔ ႏွစ္ေယာက္ေနာက္ကြယ္တြင္ ၁၆ ႏွစ္ အ႐ြယ္ လူငယ္တစ္ဦး ရွိေနသည္။
ထိုလူငယ္က အုတ္နီခဲ သုံးလုံးကို အလ်ားလိုက္ေထာင္၍ ျပဳလုပ္ထားေသာ မီးဖိုမွ မီးခိုးမႊန္ေသာေၾကာင့္ ထြက္ လာေသာ ႏွာရည္မ်ားကို သုတ္လ်က္ မီးဖိုေပၚတြင္ တင္ထားေသာ ဒယ္အိုးကို ေယာက္မ တစ္ခုႏွင့္ေမႊၿပီး ဆန္အမႈန္႔ကို ေရျဖင့္က်ဳိေနသည္။ ထိုလူငယ္က်ဳိေနသာ ဆန္ေကာ္အိုးကို မယူလာၿပီး ဆင္ဦးေခါင္းသဏၭာန္ ျပဳလုပ္ေနေသာ လူႏွစ္ဦးအနီးသို႔ ယူလာသည္။ ထိုေကာ္မ်ားကို ဆင္ဦးေခါင္းသဏၭာန္ ရွိေသာ အရာဝတၳဳကို ေကာ္ရည္သုတ္လ်က္ ဂုန္ၾကမ္းစကၠဴ ကပ္ေနၾကသည္။ ဆင္ဦးေခါင္း အ႐ုပ္တစ္ခု ျပဳလုပ္ေနျခင္းပင္။
ဝါး၊ ဂုန္ၾကမ္းစကၠဴ (ျမင္းေခါင္းတံဆိပ္ ဘိလပ္ေျမ အိတ္ခြံစကၠဴ) ေကာ္က်ဳိရန္ ဆန္မႈန္႔၊ ကတၱီပါအုပ္၊ သေဘၤာေဆး တို႔ကို အဓိက ကုန္ၾကမ္းအျဖစ္ ထားၿပီး ဆင္႐ုပ္ကို စတင္ခ်ဳိးရကာ ပုံၾကမ္းၿပီးပါက ဂုန္စကၠဴမ်ား ကပ္၍ ေရေဆး၊ သေဘၤာေဆး စသည္တို႔ျဖင့္ သင့္ေတာ္သလို ျခယ္သရသည္။ “ဝါးေတြကို ကြင္းေတြ ကြင္းရတယ္။ ဆင္တစ္ ေကာင္မွာ ႏွာေမာင္းကေန အၿမီးထိ ၁၇ ေခြ ရွိတယ္။ ကိုယ္ထည္မွာ ၇ ေခြ၊ ဦးေခါင္းမွာ ၁၀” ဟု ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္ ဦးေဇာ္ေလးက ရွင္းျပသည္။
မိမိခ်ဳိးလိုက္ေသာ ဆင္မွာ ဦးေခါင္းႀကီးျခင္း၊ အရပ္ရွည္လြန္းျခင္း၊ ပုလြန္းျခင္း စသည္တို႔ မျဖစ္ရန္အတြက္ ဝါးျဖင့္ ေခြထားေသာ ေခြ ၁၇ ေခြႏွင့္ ခ်ိန္ညႇိ ျပဳလုပ္ရသည္။ ဆင္စြယ္အတြက္ကိုမူ သစ္ႀကီးသားကို သုံး၍ျပဳလုပ္သည္။ သစ္ႀကီးသားသည္ ခဲတံကဲ့သို႔ ေျဖာင့္စင္းျခင္း၊ ထြင္းရခြၽန္ရ လြယ္ကူျခင္းတို႔ေၾကာင္း ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ အားလုံး တို႔သည္ ဆင္႐ုပ္၏အစြယ္ကို သစ္ႀကီးသား အသုံးျပဳၾကသည္။ သစ္ႀကီးသား မွာမရသည့္အခါ ကုကၠဳိသားမ်ားကို သုံးသည္လည္း ရွိသည္။ “သစ္ႀကီးသားက ခဲတံလိုပဲ ခြၽန္ရတာလည္း လြယ္တယ္။ ေနပူရင္ ေကာက္သြားတာ၊ ေကာ့လာတာ မျဖစ္ဘူး” ဟု ဦးေဇာ္ေလးက ဆိုသည္။
ဆင္႐ုပ္ အၾကမ္းထည္ ၿပီးပါက ဆင္႐ုပ္ကို ေဆးခ်ယ္ျခင္း၊ ဆင္႐ုပ္ႏွင့္ ကိုက္ညီမည့္ ေဘာင္းဘီ၊ ႏွာေမာင္း၊ ဆင္ၿမီး၊ လည္ပတ္၊ ေဘးသိုင္း၊ အစြယ္တို႔ကို ထပ္မံျပဳလုပ္ရသည္။ ယခုအခါ ေရေဆး ဆီေဆးမ်ား ေပါမ်ားလာျခင္း၊ ေရႊကလပ္ ေငြကလပ္ေခၚ (ေငြေရာင္ ေရႊေရာင္စကၠဴ) မ်ား အလြယ္တကူ ဝယ္ယူရရွိလာျခင္းတို႔ ေၾကာင့္ ဆင္႐ုပ္ အလွဆင္လုပ္ငန္းတြင္ အဆင္ေျပလာေသာ္လည္း ေရွးဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္ႀကီးမ်ား လက္ထက္တြင္ ဆင္ဦးေခါင္း ႏွင့္ မ်က္ႏွာအတြက္ အုတ္ခဲကို အမႈန္႔ေထာင္းၿပီး ေဆးအျဖစ္ သုတ္ရျခင္း၊ ဆင္႐ုပ္ ကိုယ္ထည္အတြက္ လိုအပ္ ေသာ ေဆးအမည္းကို လက္ႏွိပ္ဓာတ္မီးသုံး ဓာတ္ခဲအေဟာင္းမ်ားထဲမွ ကာဗြန္ကို အသံုးျပဳျခင္း၊ ေရႊကလပ္ ေငြကလပ္တို႔အစား စီးကရက္ဘူးခြံမ်ားမွ ခဲပတ္စကၠဴ ေရႊေရာင္ ေငြေရာင္မ်ားကို အသုံးျပဳျခင္းတို႔ျဖင့္ ခ်ဳိးခဲ့ၾကရသည္။ “ဆီေဆးေရေဆးေတြ သိပ္ေပါတယ္။ ဆင္ကို အလွဆင္တဲ့ လုပ္ငန္းဟာ အဆင္ေျပတယ္။ အခ်ိန္လည္း မေပးရ ဘူး။ အရင္က အုတ္ခဲရွာရ၊ ဓာတ္ခဲေဟာင္း ထုရ၊ စီးကရက္ဘူးခြံေတြ စုေဆာင္းရနဲ႔” ဟု ဦးေဇာ္ေလးက ဆိုသည္။
ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္တစ္ေကာင္ ျဖစ္ရန္ ႏွစ္ရက္မွ် အခ်ိန္ယူ ရက္လုပ္ၿပီးသည္ႏွင့္ ကိုယ္ထည္ပုံၾကမ္း ၿပီးစီးသည့္ အဆင့္ ေရာက္ရွိသည္။ ပုံၾကမ္းကို သင့္ေတာ္ေသာ ေဆးႏွင့္ ခ်ပ္ဝတ္တန္ဆာမ်ား ဝတ္ဆင္ေပးၿပီးပါက ဆင္႐ုပ္ မွာယူသူမ်ားထံ အပ္ႏွံရသည္။ ဆင္႐ုပ္တြင္ အမ်ဳိးအစား ႏွစ္မ်ဳိးရွိၿပီး လူႀကီးဆင္ႏွင့္ ကေလးဆင္ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ လူႀကီးဆင္သည္ အသက္ ၂၀ ႏွင့္အထက္ ဝင္က၍ရၿပီး ကေလးဆင္သည္ အသက္ ၁၆ ႏွစ္ႏွင့္အထက္ ဝင္က လို႔ရသည္။ အသက္အ႐ြယ္အလိုက္ အငယ္ဆုံး ၃ ေတာင္ဆင္မွ အႀကီးဆုံး ၆ ေတာင္ (ကိုးေပ) အထိ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္မ်ားက ခ်ဳိးၾကသည္။ သေဘၤာေဆး- ေရေဆး ဆင္႐ုပ္တစ္႐ုပ္၏ တန္ဖိုးမွာ တစ္သိန္းႏွစ္ေသာင္း ျဖစ္ၿပီး ဆီေဆးေရႊကလပ္ (ေရႊစလြယ္) ဆင္ ႐ုပ္တစ္ေကာင္လွ်င္ တစ္သိန္းရွစ္ေသာင္း၊ ေဘာ္ၾကယ္ ဆင္႐ုပ္တစ္႐ုပ္လွ်င္ သံုးသိန္းခြဲမွ ေျခာက္သိန္းခြဲအထိ ဆင္႐ုပ္ကို တန္ဆာဆင္လွ်င္ ဆင္သေလာက္ ကုန္က်ေငြကလည္း ရွိေနသည္။
“ခ်ဳိးတဲ့ပညာကို လူငယ္ေတြ စိတ္မဝင္စားၾကဘူး။ ဒီပညာဟာ ဆရာနဲ႔ လက္ပြန္းတတီးေနၿပီး သင္ယူရင္ တစ္ႏွစ္ခြဲ ေလာက္ သင္လိုက္ရင္ ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္ခ်ဳိးဆရာတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္” ဟု ေျပာလာသူက ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕ စုႀကီးထန္းေတာ ရပ္ကြက္တြင္ ေနထိုင္ၿပီး ဆင္ခ်ဳိးျခင္းလုပ္ငန္း ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္တိုင္ လုပ္ကိုင္လာ သည့္ ပန္းခ်ီေဇာ္ေလး ျဖစ္သည္။
ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕တြင္ နာမည္ေရွ႕ေတြ ပန္းခ်ီဟု ဝိေသသတစ္ခု ပါလာပါက ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ဟူ၍ ေဒသခံမ်ားက နားလည္ၾကသည္။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္တို႔သည္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးသည့္ အလုပ္အျပင္ မ႑ပ္ကို တန္ဆာဆင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း လုပ္ကိုင္ၾကရေသးသည္။ ပန္းခ်ီ ဦးဝင္း၊ ပန္းခ်ီ သိန္းေအာင္၊ ပန္းခ်ီ သိန္းႏိုင္ဦး၊ ပန္းခ်ီ ေဇာ္ဝင္း၊ ပန္းခ်ီ ေဇာ္သင္း၊ ပန္းခ်ီ ေဇာ္ေလးတို႔သည္ ယေန႔တိုင္ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕တြင္ ရွိေနသည့္ သက္ရွိထင္ရွား ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ “ပန္းခ်ီဆိုတာ အျခားေဒသေတြမွာေတာ့ အ႐ုပ္ေရးတဲ့လူလို႔ ထင္ခ်င္ထင္မွာ ေပါ႔။ ဒီမွာေတာ့ ပန္းခ်ီဆိုတဲ့ စာလုံး ပါလာရင္ ဆင္ခ်ဳိးပညာရွင္တစ္ဦးပဲ ဆိုတာ အလိုလိုသိတယ္” ဟု ေက်ာက္ဆည္ ေဒသ ဓေလ့ကို ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ ေဇာ္ေလးက ေျပာျပသည္။
လူဝင္ၿပီး တီးလုံးႏွင့္ စည္းခ်က္ညီညီ ကရသည့္ ဆင္မ်ားကို ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ ထုတ္ကုန္ ပစၥည္း အျဖစ္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလုံးက အသိအမွတ္ ျပဳထားၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအရပ္ရပ္တြင္ အလွဴပြဲ၊ ေက်ာင္းပြဲ တို႔တြင္ ဆင္အကသည္ မပါမျဖစ္သည့္ ႐ိုးရာထုံးထမ္း အကတစ္ခုလိုလိုပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ႔အျပားမွ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရး အသင္းအဖြဲ႔မ်ား၏ မွာၾကားမႈေၾကာင့္ ဆင္ကို ခ်ဳိးေပးရသလို ႏွစ္စဥ္ က်င္းပၿမဲ ျဖစ္ေသာ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕ ေရႊသာေလ်ာင္း ဆင္လွဴပြဲေတာ္တြင္ ပါဝင္ယွဥ္ၿပဳိင္ၾကမည့္ ဆင္အဖြဲ႔မ်ား အတြက္လည္း ဆင္ခ်ဳိးပညာရွင္မ်ားက လက္မလည္ေအာင္ ခ်ဳိးေပးေနရသည္။ “ဒီႏွစ္ကို ဆင္အေကာင္ ၂၀ ေက်ာ္ၿပီ။ ေအာက္ျပည္ ဘက္ကေန မွာတာမ်ားတယ္။ ပြဲေတာ္ရက္ကလည္း နီးၿပီမို႔ မအားရပါဘူး” ဟု ၎က အေခ်ာသတ္ထားသည့္ ဆင္ဦးေခါင္းကို ေဆးခ်ယ္ရင္း ေျပာဆိုသည္။
ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ အေရွ႕ေတာင္ စူးစူးရွိ ၉၇၅ ေပျမင့္သည့္ ေတာင္ေပၚတြင္ သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၃၅ ခုႏွစ္၌ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးက ျမတ္စြာဘုရား ေလ်ာင္းေတာ္မူ ေရႊသား႐ုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ကို ဌာပနာျပဳၿပီး ေစတီ တစ္ဆူ တည္ထားခဲ့သည္။ သကၠရာဇ္ ၃၉၅ ခုႏွစ္တြင္ အေနာ္ရထာ ဘုရင္မင္းျမတ္က ဆည္မ်ား လွည့္လည္ဖို႔စဥ္ သီဟိုဠ္ကြၽန္းမွ ပင့္ေဆာင္လာေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ စြယ္ေတာ္ျမတ္ကို ရတနာဆင္ျဖဴေတာ္ေပၚသို႔ တင္ၿပီး အဓိ႒ာန္ျဖင့္ လႊတ္လိုက္ရာ ေရႊသာေလ်ာင္း ေတာင္ေပၚတြင္ ရတနာ ဆင္ျဖဴေတာ္ ဝပ္သည့္အတြက္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး တည္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ေစတီငယ္ကို ၁၀ ေတာင္ ျမင့္ေအာင္ ထပ္မံတည္ခဲ့ေၾကာင္း၊ တေပါင္းလတြင္ ပြဲေတာ္က်င္းပ သည့္ အျပင္ သီတင္းကြၽတ္လတြင္ ေရႊဆင္၊ ေငြဆင္ အပါအဝင္ ဘုရားေဟာ ပိဋကတ္က်မ္းလာ ဆင္ ၁၀ မ်ဳိးတို႔၏ အ႐ုပ္ကို လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းကို အစြဲျပဳၿပီး ႏွစ္စဥ္ သီတင္းကြၽတ္လဆန္း ၁၄ ရက္ ၁၅ ရက္ေန႔မ်ားတြင္ ဆင္ျဖဴေတာ္ ဝပ္ေနသည့္သဏၭာန္ အ႐ုပ္မ်ား ျပဳလုပ္လွဴဒါန္းသည့္ ဓေလ့ စတင္ခဲ့ေၾကာင္း ေမာင္ရည္စိုး (ေက်ာက္ဆည္) ေရး သားသည့္ ၁၉၉၀ ျပည့္ စာေပဗိမာန္ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အႏုပညာဆိုင္ရာစာေပ ဒုတိယဆုရ (ျမန္မာ့ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အႏုပညာ) စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
“ကြၽန္ေတာ္တို႔ မေမြးခင္က ဆင္ျဖဴေတာ္ ဝပ္ေနတဲ့သဏၭာန္ အ႐ုပ္ေတြလုပ္ၿပီး ထမ္းၿပီး သြားလွဴရတယ္” ဟု အသက္ ၇၀ ေက်ာ္အ႐ြယ္ရွိ ဆင္ၿပဳိင္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မတီ အကဲျဖတ္ ဒိုင္လူႀကီးမ်ားအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္ေမာင္က ဆိုသည္။ ၁၉၂၀ မွ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္အတြင္း ေရႊသာေလ်ာင္းေတာင္ကို ေျမျပင္မွ ေတာင္ေပၚအထိ ေစာင္းတန္းမ်ား ေဆာက္လုပ္လိုက္သျဖင့္ ဆင္႐ုပ္မ်ားကို လူမ်ားျဖင့္ ထမ္းပိုးၿပီး ေတာင္ေပၚသို႔ သြားေရာက္ လွဴဒါန္းရသည္မွာ ခက္ခဲလာသည့္အတြက္ မ႑ပ္ဆရာႀကီး ဆရာငယ္က လူဝင္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္သြားႏိုင္သည့္ ဆင္႐ုပ္ကို စတင္ျပဳ လုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုဆင္မွာ အမာျဖစ္၍ လႈပ္ရွားခ်င္တိုင္း လႈပ္ရွားမရခဲ့။
မ႑ပ္ဆရာႀကီးမ်ား ျဖစ္သည့္ ဆရာငယ္က စတင္ၿပီး ဦးဘေအး၊ ဦးေအာင္ႂကြယ္၊ ဦးဘသင္၊ ဦးေက်ာ္ေလး၊ ဦးသိုက္ထြန္း၊ ဦးမဲွ႔ေလးတို႔က ဆင္႐ုပ္ကို ဦးေခါင္းလွည့္၍ ရေအာင္၊ ေျခေထာက္မ်ား လႈပ္ရွားရေအာင္ တီထြင္ ႀကံဆခဲ့ၿပီး ယခုခ်ဳိးေနသည့္ ဆင္႐ုပ္မ်ားမွာ ေမးေစ့၊ နား႐ြက္တို႔ပါ လႈပ္ရွား၍ ရေၾကာင္း ပန္းခ်ီ ဦးခ်စ္ေမာင္၏ သားတစ္ဦးျဖစ္သူ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ ပန္းခ်ီသိန္းေအာင္ထံမွ သိရွိရသည္။
ယခုအခါ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕တြင္ ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးႏိုင္သူ ဦးဝင္း၊ ဦးသိန္းေအာင္၊ ကိုသိန္းႏိုင္ဦး၊ ဦးေဇာ္ဝင္း၊ ဦးေဇာ္သင္း၊ ဦးေဇာ္ေလးတို႔ေလာက္သာ ရွိေတာ့သည္။ အဆိုပါ ေျခာက္ဦးတြင္လည္း ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးႏိုင္သည့္အထိ တတ္ေျမာက္သည့္ တပည့္မ်ား မရွိသေလာက္ နည္းပါးလာေလသည္။
ကမာၻ႔ပထမဆုံး အမ်ဳိးသမီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္ခဲ့သူ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၏ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ သီရိမာဗိုဗႏၶရနာယေကး ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္စဥ္က ပုဂံတြင္ ေက်ာက္ဆည္ ဆင္အကျဖင့္ ဧည့္ခံခဲ့ရာ “တို႔ႏိုင္ငံ လည္း ဆင္ေတြရွိတာပဲ။ လူႏွစ္ေယာက္ ဝင္ၿပီး ကရတဲ့ ဆင္အကကို အခုမွျမင္ဖူးတယ္” ဟု တခမ္းတနား ခ်ီးမြမ္း ခဲ့ရသည့္ တစ္ကမာၻလုံးတြင္ ေက်ာက္ဆည္ တစ္ၿမဳိ႕တည္းမွာသာ ရွိေသာ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ ယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္ကုန္ ေက်ာက္ဆည္ဆင္႐ုပ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္မွ ကူညီပံ့ပိုးမႈ တစ္စုံတစ္ရာ မရွိသည့္အတြက္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အတတ္ ပညာကို လက္ဆင့္ကမ္း သင္ယူမည့္ တပည့္မ်ား နည္းပါးလားၿပီး ေရႊသာေလ်ာင္း ဆင္လွဴပြဲသာ မရွိပါက ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အတတ္ပညာ တိမ္ေကာသည္မွာ ၾကာၿပီဟု ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပ ေျပာဆိုၾကသည္။ ယြန္းပညာေက်ာင္း၊ ပန္းခ်ီပန္းပု ေက်ာင္းမ်ား ရွိေသာ္လည္း ဆင္ခ်ဳိးသည့္ အတတ္ပညာကို သင္ေပးသည့္ ဆင္႐ုပ္ ခ်ဳိး အတတ္သင္ေက်ာင္း မရွိေခ်။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္မ်ားက ၎တို႔၏ အတတ္ပညာကို မွ်ေဝခ်င္ ေသာ္လည္း ေခတ္စနစ္အရ မွ်ေဝခံမည့္ တပည့္တပန္းမ်ား ရွားပါးလာသည္။ “ေနရာေလးတစ္ခု လုပ္ၿပီး ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ ရက္မွာ ေက်ာင္းသားေလးေတြကို အစိုးရအေနနဲ႔ သင္ခိုင္းရင္ ေကာင္းမယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တတ္ထားတာေလးကို အလကား သင္ေပးပါ့မယ္” ဟု ဦးေဇာ္ေလးက ဆိုသည္။
ယြန္းေက်ာင္း၊ ပန္းခ်ီပန္းပုေက်ာင္း စသျဖင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အတတ္ပညာမ်ားကို သင္ေပးေနသည့္ ေနရာဌာနမ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္ကုန္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာအတြက္ သင္ေပးသည့္ ေက်ာင္းမရွိေခ်။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အတတ္ပညာကို မတိမ္ေကာရန္အတြက္ အေျမာ္အျမင္ ႀကီးမားသည့္ ၿမဳိ႕ခံမ်ားက ေရႊသာေလ်ာင္း ဆင္လွဴပြဲတြင္ ဆင္ၿပဳိင္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီး ရပ္႐ြာဓေလ့ျဖင့္ ႐ိုးရာထုတ္ကုန္ကို ထိမ္းသိမ္း ထားၾကသည္။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္မ်ား နည္းပါးလာျခင္း၊ အတတ္ပညာကို ဆက္ခံမည့္ တပည့္မ်ား နည္းပါးလာျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း ဆင္တစ္ေကာင္ႏွင့္ အလားသဏၭာန္တူသည့္ အခ်ဳိးစားက် ဆင္႐ုပ္မ်ား နည္း လာသည္။ “ဒါဟာ ဆင္ခ်ဳိးပညာ နည္းနည္း ေကာလာတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့” ဟု ဆင္ၿပဳိင္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မတီ အကဲျဖတ္ ဒိုင္လူႀကီးမ်ားအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္ေမာင္က ဆိုသည္။
ေက်ာက္ဆည္ႏွင့္ ဆင္႐ုပ္သည္ ခြဲျခား၍ မရေလာက္ေအာင္ တစ္သားတည္း ျဖစ္ေနသည္။ ေက်ာက္ဆည္သား အားလုံးသည္ ဆင္႐ုပ္၊ ဆင္အက၊ ဆင္သီခ်င္းတို႔ႏွင့္ အကြၽမ္းတဝင္ ရွိၾကသည္။ ဆင္အ႐ုပ္ကို မခ်ဳိးတတ္ေသာ္ လည္း ဆင္အ႐ုပ္ အခ်ဳိးက်မက်ကို မ်က္စိႏွင့္ ျမင္႐ုံႏွင့္ သိၾကသည္။ ေဒသခံမ်ားက ၎တို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ အျဖစ္ လက္ခံထားၾကေသာ ေက်ာက္ဆည္ ဆင္႐ုပ္အကပင္ ျဖစ္သည္။
မုိးႀကိဳး
The Voice Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+
၎တို႔လက္ထဲတြင္ ႏွီးျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ဆင္ဦး ေခါင္း သဏၭာန္ ပစၥည္း အရာဝတၳဳကိုလည္း ႏွစ္ဦးသား စိတ္ပါ ဝင္စားစြာျဖင့္ သတ္မွတ္ ထားေသာ ဆန္ခါကြက္ အတြင္းသို႔ ထည့္ကာ ပလတ္စတစ္ ႀကဳိးမ်ားျဖင့္ ခ်ည္ေႏွာင္ ေနၾကသည္။ ၎တို႔ ႏွစ္ေယာက္ေနာက္ကြယ္တြင္ ၁၆ ႏွစ္ အ႐ြယ္ လူငယ္တစ္ဦး ရွိေနသည္။
ထိုလူငယ္က အုတ္နီခဲ သုံးလုံးကို အလ်ားလိုက္ေထာင္၍ ျပဳလုပ္ထားေသာ မီးဖိုမွ မီးခိုးမႊန္ေသာေၾကာင့္ ထြက္ လာေသာ ႏွာရည္မ်ားကို သုတ္လ်က္ မီးဖိုေပၚတြင္ တင္ထားေသာ ဒယ္အိုးကို ေယာက္မ တစ္ခုႏွင့္ေမႊၿပီး ဆန္အမႈန္႔ကို ေရျဖင့္က်ဳိေနသည္။ ထိုလူငယ္က်ဳိေနသာ ဆန္ေကာ္အိုးကို မယူလာၿပီး ဆင္ဦးေခါင္းသဏၭာန္ ျပဳလုပ္ေနေသာ လူႏွစ္ဦးအနီးသို႔ ယူလာသည္။ ထိုေကာ္မ်ားကို ဆင္ဦးေခါင္းသဏၭာန္ ရွိေသာ အရာဝတၳဳကို ေကာ္ရည္သုတ္လ်က္ ဂုန္ၾကမ္းစကၠဴ ကပ္ေနၾကသည္။ ဆင္ဦးေခါင္း အ႐ုပ္တစ္ခု ျပဳလုပ္ေနျခင္းပင္။
ဝါး၊ ဂုန္ၾကမ္းစကၠဴ (ျမင္းေခါင္းတံဆိပ္ ဘိလပ္ေျမ အိတ္ခြံစကၠဴ) ေကာ္က်ဳိရန္ ဆန္မႈန္႔၊ ကတၱီပါအုပ္၊ သေဘၤာေဆး တို႔ကို အဓိက ကုန္ၾကမ္းအျဖစ္ ထားၿပီး ဆင္႐ုပ္ကို စတင္ခ်ဳိးရကာ ပုံၾကမ္းၿပီးပါက ဂုန္စကၠဴမ်ား ကပ္၍ ေရေဆး၊ သေဘၤာေဆး စသည္တို႔ျဖင့္ သင့္ေတာ္သလို ျခယ္သရသည္။ “ဝါးေတြကို ကြင္းေတြ ကြင္းရတယ္။ ဆင္တစ္ ေကာင္မွာ ႏွာေမာင္းကေန အၿမီးထိ ၁၇ ေခြ ရွိတယ္။ ကိုယ္ထည္မွာ ၇ ေခြ၊ ဦးေခါင္းမွာ ၁၀” ဟု ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္ ဦးေဇာ္ေလးက ရွင္းျပသည္။
မိမိခ်ဳိးလိုက္ေသာ ဆင္မွာ ဦးေခါင္းႀကီးျခင္း၊ အရပ္ရွည္လြန္းျခင္း၊ ပုလြန္းျခင္း စသည္တို႔ မျဖစ္ရန္အတြက္ ဝါးျဖင့္ ေခြထားေသာ ေခြ ၁၇ ေခြႏွင့္ ခ်ိန္ညႇိ ျပဳလုပ္ရသည္။ ဆင္စြယ္အတြက္ကိုမူ သစ္ႀကီးသားကို သုံး၍ျပဳလုပ္သည္။ သစ္ႀကီးသားသည္ ခဲတံကဲ့သို႔ ေျဖာင့္စင္းျခင္း၊ ထြင္းရခြၽန္ရ လြယ္ကူျခင္းတို႔ေၾကာင္း ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ အားလုံး တို႔သည္ ဆင္႐ုပ္၏အစြယ္ကို သစ္ႀကီးသား အသုံးျပဳၾကသည္။ သစ္ႀကီးသား မွာမရသည့္အခါ ကုကၠဳိသားမ်ားကို သုံးသည္လည္း ရွိသည္။ “သစ္ႀကီးသားက ခဲတံလိုပဲ ခြၽန္ရတာလည္း လြယ္တယ္။ ေနပူရင္ ေကာက္သြားတာ၊ ေကာ့လာတာ မျဖစ္ဘူး” ဟု ဦးေဇာ္ေလးက ဆိုသည္။
ဆင္႐ုပ္ အၾကမ္းထည္ ၿပီးပါက ဆင္႐ုပ္ကို ေဆးခ်ယ္ျခင္း၊ ဆင္႐ုပ္ႏွင့္ ကိုက္ညီမည့္ ေဘာင္းဘီ၊ ႏွာေမာင္း၊ ဆင္ၿမီး၊ လည္ပတ္၊ ေဘးသိုင္း၊ အစြယ္တို႔ကို ထပ္မံျပဳလုပ္ရသည္။ ယခုအခါ ေရေဆး ဆီေဆးမ်ား ေပါမ်ားလာျခင္း၊ ေရႊကလပ္ ေငြကလပ္ေခၚ (ေငြေရာင္ ေရႊေရာင္စကၠဴ) မ်ား အလြယ္တကူ ဝယ္ယူရရွိလာျခင္းတို႔ ေၾကာင့္ ဆင္႐ုပ္ အလွဆင္လုပ္ငန္းတြင္ အဆင္ေျပလာေသာ္လည္း ေရွးဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္ႀကီးမ်ား လက္ထက္တြင္ ဆင္ဦးေခါင္း ႏွင့္ မ်က္ႏွာအတြက္ အုတ္ခဲကို အမႈန္႔ေထာင္းၿပီး ေဆးအျဖစ္ သုတ္ရျခင္း၊ ဆင္႐ုပ္ ကိုယ္ထည္အတြက္ လိုအပ္ ေသာ ေဆးအမည္းကို လက္ႏွိပ္ဓာတ္မီးသုံး ဓာတ္ခဲအေဟာင္းမ်ားထဲမွ ကာဗြန္ကို အသံုးျပဳျခင္း၊ ေရႊကလပ္ ေငြကလပ္တို႔အစား စီးကရက္ဘူးခြံမ်ားမွ ခဲပတ္စကၠဴ ေရႊေရာင္ ေငြေရာင္မ်ားကို အသုံးျပဳျခင္းတို႔ျဖင့္ ခ်ဳိးခဲ့ၾကရသည္။ “ဆီေဆးေရေဆးေတြ သိပ္ေပါတယ္။ ဆင္ကို အလွဆင္တဲ့ လုပ္ငန္းဟာ အဆင္ေျပတယ္။ အခ်ိန္လည္း မေပးရ ဘူး။ အရင္က အုတ္ခဲရွာရ၊ ဓာတ္ခဲေဟာင္း ထုရ၊ စီးကရက္ဘူးခြံေတြ စုေဆာင္းရနဲ႔” ဟု ဦးေဇာ္ေလးက ဆိုသည္။
ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္တစ္ေကာင္ ျဖစ္ရန္ ႏွစ္ရက္မွ် အခ်ိန္ယူ ရက္လုပ္ၿပီးသည္ႏွင့္ ကိုယ္ထည္ပုံၾကမ္း ၿပီးစီးသည့္ အဆင့္ ေရာက္ရွိသည္။ ပုံၾကမ္းကို သင့္ေတာ္ေသာ ေဆးႏွင့္ ခ်ပ္ဝတ္တန္ဆာမ်ား ဝတ္ဆင္ေပးၿပီးပါက ဆင္႐ုပ္ မွာယူသူမ်ားထံ အပ္ႏွံရသည္။ ဆင္႐ုပ္တြင္ အမ်ဳိးအစား ႏွစ္မ်ဳိးရွိၿပီး လူႀကီးဆင္ႏွင့္ ကေလးဆင္ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ လူႀကီးဆင္သည္ အသက္ ၂၀ ႏွင့္အထက္ ဝင္က၍ရၿပီး ကေလးဆင္သည္ အသက္ ၁၆ ႏွစ္ႏွင့္အထက္ ဝင္က လို႔ရသည္။ အသက္အ႐ြယ္အလိုက္ အငယ္ဆုံး ၃ ေတာင္ဆင္မွ အႀကီးဆုံး ၆ ေတာင္ (ကိုးေပ) အထိ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္မ်ားက ခ်ဳိးၾကသည္။ သေဘၤာေဆး- ေရေဆး ဆင္႐ုပ္တစ္႐ုပ္၏ တန္ဖိုးမွာ တစ္သိန္းႏွစ္ေသာင္း ျဖစ္ၿပီး ဆီေဆးေရႊကလပ္ (ေရႊစလြယ္) ဆင္ ႐ုပ္တစ္ေကာင္လွ်င္ တစ္သိန္းရွစ္ေသာင္း၊ ေဘာ္ၾကယ္ ဆင္႐ုပ္တစ္႐ုပ္လွ်င္ သံုးသိန္းခြဲမွ ေျခာက္သိန္းခြဲအထိ ဆင္႐ုပ္ကို တန္ဆာဆင္လွ်င္ ဆင္သေလာက္ ကုန္က်ေငြကလည္း ရွိေနသည္။
“ခ်ဳိးတဲ့ပညာကို လူငယ္ေတြ စိတ္မဝင္စားၾကဘူး။ ဒီပညာဟာ ဆရာနဲ႔ လက္ပြန္းတတီးေနၿပီး သင္ယူရင္ တစ္ႏွစ္ခြဲ ေလာက္ သင္လိုက္ရင္ ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္ခ်ဳိးဆရာတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္” ဟု ေျပာလာသူက ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕ စုႀကီးထန္းေတာ ရပ္ကြက္တြင္ ေနထိုင္ၿပီး ဆင္ခ်ဳိးျခင္းလုပ္ငန္း ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္တိုင္ လုပ္ကိုင္လာ သည့္ ပန္းခ်ီေဇာ္ေလး ျဖစ္သည္။
ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕တြင္ နာမည္ေရွ႕ေတြ ပန္းခ်ီဟု ဝိေသသတစ္ခု ပါလာပါက ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ဟူ၍ ေဒသခံမ်ားက နားလည္ၾကသည္။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္တို႔သည္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးသည့္ အလုပ္အျပင္ မ႑ပ္ကို တန္ဆာဆင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း လုပ္ကိုင္ၾကရေသးသည္။ ပန္းခ်ီ ဦးဝင္း၊ ပန္းခ်ီ သိန္းေအာင္၊ ပန္းခ်ီ သိန္းႏိုင္ဦး၊ ပန္းခ်ီ ေဇာ္ဝင္း၊ ပန္းခ်ီ ေဇာ္သင္း၊ ပန္းခ်ီ ေဇာ္ေလးတို႔သည္ ယေန႔တိုင္ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕တြင္ ရွိေနသည့္ သက္ရွိထင္ရွား ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ “ပန္းခ်ီဆိုတာ အျခားေဒသေတြမွာေတာ့ အ႐ုပ္ေရးတဲ့လူလို႔ ထင္ခ်င္ထင္မွာ ေပါ႔။ ဒီမွာေတာ့ ပန္းခ်ီဆိုတဲ့ စာလုံး ပါလာရင္ ဆင္ခ်ဳိးပညာရွင္တစ္ဦးပဲ ဆိုတာ အလိုလိုသိတယ္” ဟု ေက်ာက္ဆည္ ေဒသ ဓေလ့ကို ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ ေဇာ္ေလးက ေျပာျပသည္။
လူဝင္ၿပီး တီးလုံးႏွင့္ စည္းခ်က္ညီညီ ကရသည့္ ဆင္မ်ားကို ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ ထုတ္ကုန္ ပစၥည္း အျဖစ္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလုံးက အသိအမွတ္ ျပဳထားၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအရပ္ရပ္တြင္ အလွဴပြဲ၊ ေက်ာင္းပြဲ တို႔တြင္ ဆင္အကသည္ မပါမျဖစ္သည့္ ႐ိုးရာထုံးထမ္း အကတစ္ခုလိုလိုပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ႔အျပားမွ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရး အသင္းအဖြဲ႔မ်ား၏ မွာၾကားမႈေၾကာင့္ ဆင္ကို ခ်ဳိးေပးရသလို ႏွစ္စဥ္ က်င္းပၿမဲ ျဖစ္ေသာ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕ ေရႊသာေလ်ာင္း ဆင္လွဴပြဲေတာ္တြင္ ပါဝင္ယွဥ္ၿပဳိင္ၾကမည့္ ဆင္အဖြဲ႔မ်ား အတြက္လည္း ဆင္ခ်ဳိးပညာရွင္မ်ားက လက္မလည္ေအာင္ ခ်ဳိးေပးေနရသည္။ “ဒီႏွစ္ကို ဆင္အေကာင္ ၂၀ ေက်ာ္ၿပီ။ ေအာက္ျပည္ ဘက္ကေန မွာတာမ်ားတယ္။ ပြဲေတာ္ရက္ကလည္း နီးၿပီမို႔ မအားရပါဘူး” ဟု ၎က အေခ်ာသတ္ထားသည့္ ဆင္ဦးေခါင္းကို ေဆးခ်ယ္ရင္း ေျပာဆိုသည္။
ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ အေရွ႕ေတာင္ စူးစူးရွိ ၉၇၅ ေပျမင့္သည့္ ေတာင္ေပၚတြင္ သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၃၅ ခုႏွစ္၌ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးက ျမတ္စြာဘုရား ေလ်ာင္းေတာ္မူ ေရႊသား႐ုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ကို ဌာပနာျပဳၿပီး ေစတီ တစ္ဆူ တည္ထားခဲ့သည္။ သကၠရာဇ္ ၃၉၅ ခုႏွစ္တြင္ အေနာ္ရထာ ဘုရင္မင္းျမတ္က ဆည္မ်ား လွည့္လည္ဖို႔စဥ္ သီဟိုဠ္ကြၽန္းမွ ပင့္ေဆာင္လာေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ စြယ္ေတာ္ျမတ္ကို ရတနာဆင္ျဖဴေတာ္ေပၚသို႔ တင္ၿပီး အဓိ႒ာန္ျဖင့္ လႊတ္လိုက္ရာ ေရႊသာေလ်ာင္း ေတာင္ေပၚတြင္ ရတနာ ဆင္ျဖဴေတာ္ ဝပ္သည့္အတြက္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး တည္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ေစတီငယ္ကို ၁၀ ေတာင္ ျမင့္ေအာင္ ထပ္မံတည္ခဲ့ေၾကာင္း၊ တေပါင္းလတြင္ ပြဲေတာ္က်င္းပ သည့္ အျပင္ သီတင္းကြၽတ္လတြင္ ေရႊဆင္၊ ေငြဆင္ အပါအဝင္ ဘုရားေဟာ ပိဋကတ္က်မ္းလာ ဆင္ ၁၀ မ်ဳိးတို႔၏ အ႐ုပ္ကို လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းကို အစြဲျပဳၿပီး ႏွစ္စဥ္ သီတင္းကြၽတ္လဆန္း ၁၄ ရက္ ၁၅ ရက္ေန႔မ်ားတြင္ ဆင္ျဖဴေတာ္ ဝပ္ေနသည့္သဏၭာန္ အ႐ုပ္မ်ား ျပဳလုပ္လွဴဒါန္းသည့္ ဓေလ့ စတင္ခဲ့ေၾကာင္း ေမာင္ရည္စိုး (ေက်ာက္ဆည္) ေရး သားသည့္ ၁၉၉၀ ျပည့္ စာေပဗိမာန္ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အႏုပညာဆိုင္ရာစာေပ ဒုတိယဆုရ (ျမန္မာ့ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အႏုပညာ) စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
“ကြၽန္ေတာ္တို႔ မေမြးခင္က ဆင္ျဖဴေတာ္ ဝပ္ေနတဲ့သဏၭာန္ အ႐ုပ္ေတြလုပ္ၿပီး ထမ္းၿပီး သြားလွဴရတယ္” ဟု အသက္ ၇၀ ေက်ာ္အ႐ြယ္ရွိ ဆင္ၿပဳိင္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မတီ အကဲျဖတ္ ဒိုင္လူႀကီးမ်ားအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္ေမာင္က ဆိုသည္။ ၁၉၂၀ မွ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္အတြင္း ေရႊသာေလ်ာင္းေတာင္ကို ေျမျပင္မွ ေတာင္ေပၚအထိ ေစာင္းတန္းမ်ား ေဆာက္လုပ္လိုက္သျဖင့္ ဆင္႐ုပ္မ်ားကို လူမ်ားျဖင့္ ထမ္းပိုးၿပီး ေတာင္ေပၚသို႔ သြားေရာက္ လွဴဒါန္းရသည္မွာ ခက္ခဲလာသည့္အတြက္ မ႑ပ္ဆရာႀကီး ဆရာငယ္က လူဝင္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္သြားႏိုင္သည့္ ဆင္႐ုပ္ကို စတင္ျပဳ လုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုဆင္မွာ အမာျဖစ္၍ လႈပ္ရွားခ်င္တိုင္း လႈပ္ရွားမရခဲ့။
မ႑ပ္ဆရာႀကီးမ်ား ျဖစ္သည့္ ဆရာငယ္က စတင္ၿပီး ဦးဘေအး၊ ဦးေအာင္ႂကြယ္၊ ဦးဘသင္၊ ဦးေက်ာ္ေလး၊ ဦးသိုက္ထြန္း၊ ဦးမဲွ႔ေလးတို႔က ဆင္႐ုပ္ကို ဦးေခါင္းလွည့္၍ ရေအာင္၊ ေျခေထာက္မ်ား လႈပ္ရွားရေအာင္ တီထြင္ ႀကံဆခဲ့ၿပီး ယခုခ်ဳိးေနသည့္ ဆင္႐ုပ္မ်ားမွာ ေမးေစ့၊ နား႐ြက္တို႔ပါ လႈပ္ရွား၍ ရေၾကာင္း ပန္းခ်ီ ဦးခ်စ္ေမာင္၏ သားတစ္ဦးျဖစ္သူ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္ ပန္းခ်ီသိန္းေအာင္ထံမွ သိရွိရသည္။
ယခုအခါ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕တြင္ ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးႏိုင္သူ ဦးဝင္း၊ ဦးသိန္းေအာင္၊ ကိုသိန္းႏိုင္ဦး၊ ဦးေဇာ္ဝင္း၊ ဦးေဇာ္သင္း၊ ဦးေဇာ္ေလးတို႔ေလာက္သာ ရွိေတာ့သည္။ အဆိုပါ ေျခာက္ဦးတြင္လည္း ေရာင္းတန္းဝင္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးႏိုင္သည့္အထိ တတ္ေျမာက္သည့္ တပည့္မ်ား မရွိသေလာက္ နည္းပါးလာေလသည္။
ကမာၻ႔ပထမဆုံး အမ်ဳိးသမီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္ခဲ့သူ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၏ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ သီရိမာဗိုဗႏၶရနာယေကး ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္စဥ္က ပုဂံတြင္ ေက်ာက္ဆည္ ဆင္အကျဖင့္ ဧည့္ခံခဲ့ရာ “တို႔ႏိုင္ငံ လည္း ဆင္ေတြရွိတာပဲ။ လူႏွစ္ေယာက္ ဝင္ၿပီး ကရတဲ့ ဆင္အကကို အခုမွျမင္ဖူးတယ္” ဟု တခမ္းတနား ခ်ီးမြမ္း ခဲ့ရသည့္ တစ္ကမာၻလုံးတြင္ ေက်ာက္ဆည္ တစ္ၿမဳိ႕တည္းမွာသာ ရွိေသာ ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ ယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္ကုန္ ေက်ာက္ဆည္ဆင္႐ုပ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္မွ ကူညီပံ့ပိုးမႈ တစ္စုံတစ္ရာ မရွိသည့္အတြက္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အတတ္ ပညာကို လက္ဆင့္ကမ္း သင္ယူမည့္ တပည့္မ်ား နည္းပါးလားၿပီး ေရႊသာေလ်ာင္း ဆင္လွဴပြဲသာ မရွိပါက ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အတတ္ပညာ တိမ္ေကာသည္မွာ ၾကာၿပီဟု ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပ ေျပာဆိုၾကသည္။ ယြန္းပညာေက်ာင္း၊ ပန္းခ်ီပန္းပု ေက်ာင္းမ်ား ရွိေသာ္လည္း ဆင္ခ်ဳိးသည့္ အတတ္ပညာကို သင္ေပးသည့္ ဆင္႐ုပ္ ခ်ဳိး အတတ္သင္ေက်ာင္း မရွိေခ်။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာရွင္မ်ားက ၎တို႔၏ အတတ္ပညာကို မွ်ေဝခ်င္ ေသာ္လည္း ေခတ္စနစ္အရ မွ်ေဝခံမည့္ တပည့္တပန္းမ်ား ရွားပါးလာသည္။ “ေနရာေလးတစ္ခု လုပ္ၿပီး ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ ရက္မွာ ေက်ာင္းသားေလးေတြကို အစိုးရအေနနဲ႔ သင္ခိုင္းရင္ ေကာင္းမယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တတ္ထားတာေလးကို အလကား သင္ေပးပါ့မယ္” ဟု ဦးေဇာ္ေလးက ဆိုသည္။
ယြန္းေက်ာင္း၊ ပန္းခ်ီပန္းပုေက်ာင္း စသျဖင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အတတ္ပညာမ်ားကို သင္ေပးေနသည့္ ေနရာဌာနမ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ေက်ာက္ဆည္ၿမဳိ႕၏ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္ကုန္ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး ပညာအတြက္ သင္ေပးသည့္ ေက်ာင္းမရွိေခ်။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိး အတတ္ပညာကို မတိမ္ေကာရန္အတြက္ အေျမာ္အျမင္ ႀကီးမားသည့္ ၿမဳိ႕ခံမ်ားက ေရႊသာေလ်ာင္း ဆင္လွဴပြဲတြင္ ဆင္ၿပဳိင္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီး ရပ္႐ြာဓေလ့ျဖင့္ ႐ိုးရာထုတ္ကုန္ကို ထိမ္းသိမ္း ထားၾကသည္။ ဆင္႐ုပ္ခ်ဳိးပညာရွင္မ်ား နည္းပါးလာျခင္း၊ အတတ္ပညာကို ဆက္ခံမည့္ တပည့္မ်ား နည္းပါးလာျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း ဆင္တစ္ေကာင္ႏွင့္ အလားသဏၭာန္တူသည့္ အခ်ဳိးစားက် ဆင္႐ုပ္မ်ား နည္း လာသည္။ “ဒါဟာ ဆင္ခ်ဳိးပညာ နည္းနည္း ေကာလာတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့” ဟု ဆင္ၿပဳိင္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မတီ အကဲျဖတ္ ဒိုင္လူႀကီးမ်ားအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္ေမာင္က ဆိုသည္။
ေက်ာက္ဆည္ႏွင့္ ဆင္႐ုပ္သည္ ခြဲျခား၍ မရေလာက္ေအာင္ တစ္သားတည္း ျဖစ္ေနသည္။ ေက်ာက္ဆည္သား အားလုံးသည္ ဆင္႐ုပ္၊ ဆင္အက၊ ဆင္သီခ်င္းတို႔ႏွင့္ အကြၽမ္းတဝင္ ရွိၾကသည္။ ဆင္အ႐ုပ္ကို မခ်ဳိးတတ္ေသာ္ လည္း ဆင္အ႐ုပ္ အခ်ဳိးက်မက်ကို မ်က္စိႏွင့္ ျမင္႐ုံႏွင့္ သိၾကသည္။ ေဒသခံမ်ားက ၎တို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ အျဖစ္ လက္ခံထားၾကေသာ ေက်ာက္ဆည္ ဆင္႐ုပ္အကပင္ ျဖစ္သည္။
မုိးႀကိဳး
The Voice Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+